روستاهای کاشان، سهم اندکی از بازار بزرگ گردشگری کاشان دارند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، گردشگری روستایی در کاشان را فرصتی مغتنم برشمرد که از طرح جامع گردشگری کاشان جا مانده است.
احمد دانائی‌نیا در راستای رونق گردشگری روستایی و بازدید از ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه با حضور در روستاهای بخش برزک از ظرفیت‌های گردشگری این روستاها بازدید نمود.
احمد دانائی‌نیا در این بازدید گفت: تنوع جغرافیایی و اقلیمی منطقه کاشان، ظرفیت‌های مناسبی برای گردشگری و سرمایه‌گذاری روستایی فراهم نموده و گردشگري روستايي می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق بومي‌سازي گردشگری و توجه به خرد اقلیم ها باشد.
دبیر ستاد خدمات سفر شهرستان کاشان در بازدید از روستاهای پنداس، ورکان، آرنجن و ازوار ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی برای مرمت اضطرای بناهای تاریخی در معرض خطر این روستاها اذعان داشت: برنامه ریزی ما مبتنی بر گسترش فرهنگ گردشگری با تکیه بر توسعه گردشگری روستایی است که در این بین همکاری هر چه بیشتر ساکنان روستاها و نهادهای ذیربط را طلب می کند.
وی گردشگري روستايي را يكي از مهمترین مولفه هاي اقتصاد پایدار دانست و افزود: گردشگری روستایی یکی از مهمترین روش‌های توسعه با چشم‌اندازي وسیع براي رشد روستاها به ویژه، محروم ترين آنها است.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان، روستاها را یکی از بهترین محصولات گردشگری دانست که می‌تواند باعث تنوع بسته‌های سفر برای توزیع مناسب سفر باشد و تاکید کرد: حوزه نفوذ گردشگری در شهرستان کاشان با قابلیت های فراوان میراث معماری، صنایع دستی، آداب و رسوم، نباید محدود به مناطق شهری باشد و معماری و منظر روستا می‌تواند، بستر  مناسبی در این حوزه‌ها باشد.
احمد دانائی نیا ضمن اشاره به آداب و رسوم خاص هر روستا تاکید کرد: این اداره اهتمام ویژه‌ای جهت ثبت، پاسداشت و نگاهداشت میراث فرهنگی ناملموس روستاها دارد و بر این اساس همه ساله باید ثبت و تلاش در استمرار حیات آنها در دستور کار قرار گیرد.
وی، آیین نخل‌گردانی روستای ورکان و سحرخوانی روستای پنداس را از مهمترین آداب و رسوم این دو روستا دانست و اظهار امیدواری کرد که این دو آیین هر چه سریع تر در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت برسند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان اعلام کرد: در سیاست‌های جدید این اداره یک روز در هفته بازدید از روستاهای مناطق چهارگانه شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.
در این بازدید مقرر شد کارگروه توسعه گردشگری پایدار روستایی با مشارکت همه نهادهای مرتبط در سطح شهرستان و با هدف امکان‌سنجی و معرفی جاذبه های تاریخی روستاها، آسیب‌شناسی و رفع موانع مرمتی ابنیه تاریخی، ثبت بافت های تاریخی واجد ارزش، بسترسازی جلب و جذب سرمایه گذار و تقویت گردشگری پایدار روستا تشکیل و موارد، اولویت‌بندی و عملیاتی شود.

 

انتهای پیام/حسنی

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.