شهرداری حق فروش خیابان‌ برای کسب درآمد ندارد

چندین سال است که شهروندان کاشانی برای پارک‌کردن اتومبیل در خیابان‌ها باید هزینه بپردازند! این در حالی است که علی‌رغم هیاهو و تبلیغات فراوان، هیچ پارکینگ مناسبی در شهر در طی این سال‌ها احداث نشده است.

این اقدام نوعی گرته‌برداری از پارکومترهایی است که در بعضی از شهرها استفاده می‌شود.

پارکومترها توسط شهرداری‌ها به‌عنوان ابزاری برای اجرای یک‌پارچه طرح‌های مدیریت ترافیک برای توقف‌های کوتاه‌مدت و موقت در معابر شهری نصب و راه‌اندازی می‌شوند نه برای اهداف تجاری و درآمدزایی.
پارکومترها اگر برای کنترل ترافیک استفاده شوند، قانونی هستند و اگر برای کسب درآمد باشند ممکن است غیرقانونی محسوب شوند.

حتی در زمانی که «سی پی» در کاشان تأسیس شد، هدفش تأمین بودجه برای ساخت پارکینگ در کاشان عنوان شد که ظاهراً این هدف تاکنون میسر نشده است. سوال این‌جا است که اگر موفق نبوده، نمونه جدید چه کار بهتری انجام خواهد داد و چرا «سی پی» هنوز به کار خود ادامه می‌دهد؟

در خیابان‌های کاشان اخیراً تابلوهایی تحت عنوان «آذر پارک» نصب شده است که باعث جنجال و بگومگوهایی در محافل خبری و شورای شهر شده است.

به نظر نگارنده اصل هر دو مورد «سی پی» و «آذر پارک» اگر قادر به تأمین هزینه ساخت پارکینگ برای شهروندان نباشند قانونی نیست. شهرداری حق فروش خیابان‌ها برای کسب درآمد را ندارد.

متأسفانه عدم توجه به افکار عمومی و مطالب منتشره در نشریات عارضه مشترک شهرداری فعلی و قبلی است که نشان از ناکارآمدی می‌دهد!

چندین سال است که یک پارکینگ مکانیزه در کنار بیمارستان میلاد خاک می‌خورد و در کاشان نیوز نیز مدتی قبل عکس و تفصیلات آن منتشر گردیده است؛ اما این سرمایه عمومی کماکان بدون بهره‌برداری و استفاده است.

شایعاتی شنیده می‌شود که احداث آن غیراصولی بوده و ایرادات فنی دارد! اگر چنین است چرا اقدامی برای رفع این مشکل نشده است؟

مهم نیست چه نامی انتخاب شود و چه کسانی موافق یا مخالف آن باشند. اگر هدف احداث توقف‌گاه و پارکینگ محقق نشود، چه «آذر پارک» که در شهرداری فعلی و چه «سی پی» که در زمان شهرداری قبل تأسیس شد، برخلاف منافع شهروندان و برخلاف قانون است. کاری هم به اصول‌گرا و همدلی و اصلاح‌طلب ندارد.

این مسائل را وجه‌المصالحه مشکلات و دادوستدهای پشت‌پرده سیاسی نکنید. به داد مردم برسید.
سعید غلامیان ـ کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.