شورای هیئات مذهبی استان اصفهان تشکیل شد

عصر امروز جلسه شورای هیئات مذهبی استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد؛ در ابتدای این جلسه رؤسای هیئات شهرستان‌های اصفهان به بیان مطالبات خود از جمله حضور و عضویت کلیه رؤسای شورای هیئات شهرستان‌ها در شورای فرهنگ عمومی، انتصاب رؤسای شورای هیئات شهرستان‌ها به ‌عنوان مشاور امور فرهنگی فرمانداران، برگزاری سالانه این جلسه در یکی از روزهای میان تولد امام سجاد(ع) تا امام زمان(عج)، در اختیار قرار دادن بودجه برای رفع آسیب‌های اجتماعی به هیئات، هدایت هزینه‌ها به سمت مسائل فرهنگی، استفاده از ظرفیت هیئات در شهرستان‌ها، توجه به هیئات در مسائل محله محوری، تخصیص بودجه برای دفتر شورای هیئات در شهرستان‌ها، استفاده از جوانان، پیگیری ورزش جوانان از طریق مساجد، توجه به تامین ارزاق، توجه به برگزاری جلسات انس با قرآن در هیئات، ضرورت نظارت بر فضای مجازی هیئات و…  پرداختند.

 

در ادامه این جلسه سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان اظهار داشت: هیأت معنوی‌ترین و مقدس‌ترین نهاد مردمی در جامعه است که بر مبنای ۲ مؤلفه معرفت و محبت نسبت به خدا و اهل بیت شکل گرفته، بر اساس این عناصر نسبت دادن صفات معنوی‌ترین و مقدس‌ترین نهاد صحبت گزافی نیست.

پایداری هیئات با حضور مردم ممکن خواهد بود

وی با اشاره به اینکه هیئات از سه عنصر مردم، مداح و سخنران تشکیل می‌شوند، بیان‌ داشت: پایداری هیأت با حضور مردم ممکن خواهد بود اما شور و معرفت به عهده ۲ عنصر دیگر است و اگر بتوانیم از این ظرفیت برای جهاد تبیین استفاده کنیم اقدامی بزرگ انجام داده‌ایم.

مرتضوی با تأکید بر اهمیت جهاد تبیین خاطرنشان کرد: جهاد تبیین با راه‌اندازی گفتمان رایج نسبت به جبهه حق و باطل، آرمان‌سازی، نزدیک کردن جوانان به هویت خود و… محقق خواهد شد و اگر در این مسیر خارج از محورهای رهبر معظم انقلاب گام برداریم موفق نخواهیم شد.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه هیئات با توجه به پشتوانه و عناصر خود در دل مردم جا دارند، یادآور شد: نیاز است که هیئات برای پایداری در مسیرشان برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند و زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که به مرحله جهاد تبیین برسیم.

 

جهاد تبیین عامل تضمین حیات هیئات است 

وی با بیان اینکه جهاد تبیین عامل تضمین حیات هیئات است، تاکید کرد: نیاز است با مسؤولیت دادن به جوانان، در دل آن‌ها تعلق خاطری نسبت به هیأت ایجاد کنیم و در کنار آن  با حضور روحانیان قوی در کنار شور به شعور هم بپردازیم.

مرتضوی با تاکید بر اهمیت قرائت قرآن در هیئات عنوان کرد: در برخی استان‌ها به‌طور ویژه به این موضوع پرداخته‌ شده البته در برخی هیئات اصفهان نیز شاهد آن هستیم و خواهشم این است که هیئات با استفاده از ظرفیت خود بر انس با قرآن تلاش کنند، با این اتفاق در ادامه فرصتی برای ورود جوانان به عرصه قرآن فراهم کرده‌ایم.

هیئات محل ترویج معارف اهل بیت هستند 

استاندار اصفهان با تاکید بر اهمیت کمک به مردم یادآور شد: در سال‌های گذشته هیأت‌ها به رویکردی روی آوردند که حاج قاسم علمدار این حرکت بود؛ زمانی که از هیأت صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که هیأت محل ترویج معارف اهل بیت است و این مورد شامل کمک به مردم در عرصه‌های مختلف نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است که هیئات جدا از مناسبت‌های مذهبی برنامه‌ریزی‌های دیگری داشته باشند و در کنار آن تلاش کنند برنامه‌های خود را جامع برگزار کنند.

مرتضوی با بیان اینکه باید بپذیریم برای انتقال مؤلفه‌های هویتی به نسل‌های بعد نیازمند برنامه هستیم، گفت: در استانمان جای خالی این موضوع حس می‌شود؛ نیاز است با توجه به پیشینه اصفهان، برنامه‌هایمان فراتر از استان هم تجلی پیدا کند و اقدامی فوق‌العاده شکل بگیرد و اگر این اتفاق رقم بخورد در ادامه پشتیبانی حاکمیتی آن بر دوش ما خواهد بود، با چنین اقدامی اصفهان استان بین‌المللی خواهد شد.

 

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه اگر قرار است زینت اهل بیت باشیم نیاز است مراقب اقداماتمان باشیم، بیان داشت:  امروز ما متفاوت از سال‌های گذشته است و هر اقدامی انجام دهیم اثر آن در جامعه انعکاس پیدا خواهد کرد، برخی تصاویری که از هیئات منتشر می‌شود در شان ما نیست و در این مسیر نیاز است که هیئاتمان توجیه شوند.

مردم با علاقه خود هیأت‌ها را تشکیل داده‌اند 

در پایان جلسه نیز حجت‌الاسلام مهدی فوقی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون هیئات مذهبی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب چند ویژگی و عنصر برای هیئات مذهبی بیان کردند که یکی از این موارد علاقه‌مندی مردم به ساحت ائمه است، ایشان بیان می‌کنند مردم با علاقه خود هیأت‌ها را تشکیل دادند.

وی پیرامون دیگر عناصر هیئات مذهبی ادامه داد: یکی دیگر از موارد این است که بار بر دوش مردم است و هزینه‌های هیأت‌ها توسط مردم تامین می‌شود، همچنین ویژگی سوم حضور روحانی و مداح است که وظیفه عمق بخشی و شور بخشی را به عهده دارند.

هیئات استان اصفهان نقش اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند 

فوقی با تاکید بر نقش هیأت‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: در پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بروز و ظهور هیئات بودیم، در استان اصفهان نیز هیئات نقش اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند همچنین در زمان دفاع مقدس نیز این نقش پررنگ بود و این ۲ سال با شیوع کرونا نیز شاهد این تاثیر بوده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.