ضرورت‌های توسعه در سال 1402

محمدعلی خرمی مشکانی: سال 1401 با همه فراز و نشیب‌هایش گذشت. حالا نتیجه سپری شدن یک‌سال پیش روی ماست و می‌توانیم با بهره‌گیری از آن، گذشته را نقد کنیم و با این نقد، آینده بهتری را رقم زنیم.

در این یک‌سال، ادارات و نهادها مدنی، هرکدام تلاش کردند خدماتی را به مردم ارائه دهند. نقطه مثبت این فعالیت‌ها، تلاش شهرداری برای رسیدن به درآمد پایدار و افزایش کیفی و کمی حضور شهروندان در توسعه مشکات بود.

اما حلقه مفقوده همه این برنامه‌ها چه در سطح مدیریت شهری و چه در سطح نهادهای مدنی فقدان برنامه استراتژیک بود. برنامه استراتژیک می‌توانست به این فعالیتها نظم و جهت دهد. حرکتهای جزیره‌ای بدون داشتن چشم انداز روشن از آینده، در بسیاری از مواقع به اتلاف انرژی و تشخیص اشتباه اولویت‌ها منجر می‌شود.

داشتن برنامه می‌تواند مسیر موفقیت شهر را شفاف و جهت‌دار کند. وقتی که این برنامه پیش روی مدیران و فعالان اجتماعی باشد، همکاری آنان نیز بیشتر و شیرین‌تر خواهد شد.
نکته دیگری که با توجه به آمار ارائه شده توسط مراکز خدمات بهداشتی و درمانی شهر نمایان شد، نیاز شدید جامعه به تحرک، پویایی، نشاط، طراوت و شادی است.

آداب و رسوم بدون پشتوانه منطقی و فلسفی به صورت سنتی از جامعه مشکات یک جامعه غم‌محور ساخته است.

به نظر می‌رسد در سالهای گذشته فشارهای اقتصادی در کنار فضای ایجاد شده از شیوع بیماری کرونا این عدم تحرکت و غم‌محوری را تشدید کرده است.

در چنین شرایطی مدیران شهری و فعالان فرهنگی و اجتماعی باید رویکرد اصلی خود را در تغییر این روند و بهبود آن قرار دهند.

خلاصه کلام آنکه طفلی به نام شادی در شهر گم شده و بدون آن نمی‌توان به توسعه و سلامت مشکات دل‌گرم بود. همزمانی ایام شادی نوروز باستانی با ماه مهمانی خداوند که فلسفه آن صحت و سلامت است را به فال نیک گرفته و امیدواریم با بهره‌گیری از تجربه گذشته سال 1402، سال سلامت، صحت و توسعه هدفمند مشکات باشد.

 

مشکات آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 اینستاگرام / تلگرام  / ایتا / بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.