فرزندان را بر اساس معیارهای اخلاقی صحیح تربیت کنید

«سیما فردوسی‌پور» استادیار گروه روانشناسی تجربی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با استناد به کلام امیرالمؤمنین (ع) که شادکامی از درون انسان باید بجوشد، پرهیز از اضطراب و شادی خانواده وابسته به رضایت و شکرگزاری از خداوند است.

به گزارش مشکات آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس وی با تأکید بر اینکه نباید به دنبال شادی از بیرون باشید، بلکه شادی و شادکامی از درون است، افزود: حسرت نداشتن به زندگی دیگران، مقایسه نکردن زندگی خود با زندگی دیگران و شکر داشته‌های موجود از عوامل رضایتمندی درونی و شکرگزاری از خداوند و در نتیجه شادی دل‌ها و خانواده است.

فردوسی پور با اشاره به اینکه اضطراب و شادی خانواده بستگی به شاد بودن والدین دارد تصریح کرد: نخستین شرط شاد بودن، بستگی به شادی پدر و مادر دارد.

استادیار گروه روان‌شناسی تجربی دانشگاه شهید بهشتی افزایش اضطراب و نگرانی در سطح کشور را ناشی از سطح انتظارات و توقعات والدین و فرزندان، توقعات جامعه و سبک زندگی دانست و گفت: مشاوران و مسئولان با توجه بیشتر به این مسئله و انجام تحقیقات و پژوهش‌های ملی می‌توانند مشکلات را شناسایی و راهکارهای رفع آن را تدبیر و برنامه‌ریزی کنند.

 

اضطراب عامل مادر همه بیماری‌هاست

وی با تاکید بر اینکه اضطراب مادر همه بیماری است، اظهار کرد: اضطراب یک انتظار به ستوه آورنده در افراد ناشی از اتفاقات گذشته با منشأهای مختلف است که منتظر وقوع اتفاق بد هستند.

فردوسی پور بابیان اینکه اضطراب کم، طبیعی و عامل حرکت است، گفت: برای رفع اضطراب باید منشأ و دلیل آن را ریشه‌یابی و راهکار مشخص آن را ارائه کرد.

استادیار گروه روان‌شناسی تجربی دانشگاه شهید بهشتی، اضطراب هیجاناتی است که تبدیل به خشم و عصبانیت، عامل انقباض عضلات، از بین رفتن آرامش و گاهی تولید بیماری‌های جسمی، پوستی، آسم و زخم معده می‌شود.

وی تشویق فرزندان به گفت‌وگو و بیان درد دل، اعتراض و نگرانی‌های آنها را در خانه و خانواده یا هر فرد مطمئن و مورد اعتماد بیان کرد و ادامه داد: ترس مانع حرف زدن گفت‌وگوی فرزندان با والدین می‌شود.

فردوسی پور نیاز فرزندان به ورزش و تغذیه خوب و مناسب ازجمله مصرف میوه، سبزی‌ها و خشکبار را نیز مؤثر در رفع اضطراب برشمرد و گفت: قند، شکر، بستنی و نوشابه انرژی زیاد دارد و آدم مضطرب را بی‌قرارتر می‌کند.

استادیار گروه روان‌شناسی تجربی دانشگاه شهید بهشتی همچنین پرهیز از انتقاد و بزرگ‌نمایی عیوب فرزندان، بالا بردن عزت‌نفس، افزایش اعتمادبه‌نفس و تعریف از جنبه‌های مثبت آن‌ها را تأکید و اضافه کرد: والدینی که مقابل فرزندان با یکدیگر رفتار معترضانه و پرخاشگرانه داشته باشند فرزندان آن‌ها نیز چنین رفتاری را الگوبرداری خواهند کرد.

وی گفت: نقش و رفتار همسران در حضور فرزندان باید با قدرشناسی متقابل، پررنگ کردن نقش همدیگر و پاسخ به نیازهای متقابل یکدیگر باشد.

فردوسی پور بابیان اینکه تناقض رفتار والدین، عامل تمایل فرزند به‌طرف یکی از آن‌ها و تابع منافع او می‌شود افزود: والدین فرزندان را بدون تناقض رفتار و اشتراک نظر راهنمایی کنند.

استادیار گروه روان‌شناسی تجربی دانشگاه شهید بهشتی کنترل و نظارت بر رفتار نوجوانان و قانون‌گذاری برای آن‌ها در مورد دفعات حضور درکنار دوستان و همسالان و شناسایی خانواده دوستانشان را تأکید کرد و گفت: با توجه به کلام گوهربار حضرت علی که فرمودند «فرزندان خود را بر اساس معیارهای اخلاقی خودتان تربیت نکنید، زیرا آنان درزمانی غیر از زمان شما آفریده‌شده‌اند!» فکر و اندیشه فرزندان امروز را باید شناخت و آن‌ها را مطابق زمان خودشان تربیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مطالعه زندگینامه بزرگان و پیشوایان دینی سرشار از درس و مشاوره برای برنامه زندگی است.

تفاوت هنجارها و ارزش‌ها عامل تفاوت در رفتارهاست

فردوسی پور بابیان اینکه هر ۱۰ سال یک‌بار هر نسل که می‌آید دارای تغییر، تغییر در هنجارها، تفاوت فکرها و ارزش‌ها می‌شود بیان کرد: هنجار در جامعه و ارزش در ذهن است که جوامع نسبت به این دو مورد رفتارهای مختلف دارد.

استادیار گروه روان‌شناسی تجربی دانشگاه شهید بهشتی تفاوت در نوع تفکر، ارزش‌ها و هنجارها را عامل اختلاف رفتارها دانست و گفت: والدین باید بروز باشند و برای درک فرزندانشان، نوع تفکر و نیاز آن‌ها را شناسایی کنند چراکه آن‌ها نیاز به دیده شدن و شنیده شدن دارند تاکسی حرف‌هایشان را گوش کند و ترتیب اثر دهد.

 

مشکات آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 اینستاگرام / تلگرام  / ایتا / بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.