فروشگاه های بزرگ و سرنوشت سوپرمارکت های کوچک

تعداد فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها در شهرهای مختلف کشور رو به گسترش است. در شهر کاشان هم چند هایپرمارکت بزرگ در دست احداث است که مالکان آن مدعی اند که جنس مرغوب و ارزان را به مشتریان ارائه می کنند.

 

تجربه فروشگاه های زنجیره ای نشان می دهد که این فروشگاه ها در کنار مزایایی که برای مصرف کننده دارند آسیبهایی هم دارند.

 

از جمله این آسیبها، تهدید بقالی ها یا همان سوپرمارکتهای کوچک محلات است.

 

مدتی است که یک فروشگاه کوچک در مشکات افتتاح شده است. هرچند که این فروشگاه با فروشگاههای زنجیره ای بزرگ و هاپیرمارکت ها قابل مقایسه نیست اما با ارائه کالای ارزان سبب رکود در برخی از سوپرمارکتی های مشکات شده است.

 

برخی از کسبۀ مشکات به دنبال تغییر شغل افتاده‌اند و به نظر می‌رسد این اتفاق اصلاً برای مجموعۀ شهر مناسب نباشد. از سوی دیگر، مردم از این فروشگاه استقبال کرده‌اند.

 

نظر شما دربارۀ این موضوع چیست؟

 

برای حل این مشکل چه راهکاری را ارائه می‌کنید؟

6 نظرات
  1. h می گوید

    یک شهروندمشکاتی
    کم بودن قیمت دلیل تاریخ انقضاوبی کیفیتی ان نیست،سودکمتران است.

  2. سلمان صلواتی لوازم یدکی ابولفضل می گوید

    سلام خدمت شما آقای خرمی اززحمات شماسپاسگذاریم
    به نظرمن باید فرهنگ درست مصرف کردن جنس باکیفیت و شاید کمی قیمت بیشتر با جنس بی کیفیت و ارزان هرجنسی که ارزانه دلیل براین نیست که بهترین محصول باشه از غریب پرستی دوری کنیم چون غریبا ماراطعمه قرارمیدن تا براشون کاسبی کنیم و این اصلا به درد مشکات نمیخوه مثلا همین …

  3. مهدی عباسپور می گوید

    Mahdi Abaspor:
    باعرض سلام خدمت همشهریان محترم بنده به عنوان یه شهروند مشکاتی باید خدمت شما عرض کنم اگر زندگی درتوکیو گرانترین پایتخت جهان هست زندگی درمشکات ماهم نیز گرانترین شهر ایران است حالا باآمدن یه فروشگاه یاارزانسرادرشهرنباید این همه منفی نگاه کرد برای هرمشکلی راه حلی است وراه حل این مشکل این است که این فزوشگاه همه چیز دارد ولی مغازهای شهرمااینطور نیست مثلا شما برای خرید اکیلو قارچ وارد ارزانسرا مشوید درصورتی که درتمام مغازهای شهر مایک مغازه بیشتر این جنس راندارد شماوقتی برای خرید جنسی که دردسترس نیست وارد ارزانسرا مشوید ناخداگاه تشویق مشوید وخرید اجناس دیگر رامیکند وشغل مغازه داری یه نوع رقابت هم محسوب میشود ودر رقابت کسی برنده میشود که خود راقوی کند نه دیگران راضعیف پندارد وتبلیغات ومکان مغازه هم دراین راستا بسیار تاثیر گذارهست پس بیایم همیشه پتانسیل خود راقوی کنیم

  4. abolfazl khorrami می گوید

    Abolfazl:
    باسلام خدمت همه همشهریان.بنده ب عنوان یک شهروند دوست دارم از اینجا چیزی بگم ک
    چند وقته منتظر همچین فضایی بودم تا عنوان کنم ..مشکل ما مشکاتی ها اینه که نمیخوایم پیشرفت همدیگر رو ببینیم..بخدا اگه کسی توو شهر ی کاری روشروع کنه..ی روزی ب درد همه میخوره…بیایم از امروز شروع کنیم و برای پیشرفت همدیگه یکدل باشیم.با تشکر

  5. سعید می گوید

    مشکل اصلی خود ما هستیم
    اول اینکه کاسب کارهای مشکات هنوز بر اساس همون روش سنتی کار می کنند. یک جنس رو به کسی که نقد می خرد یا نسیه یک قیمت می دهند. برای همین از ابتدا تا حالا یک سری از همشهری ها از کاشان خریدهای خودشون رو انجام می دهند چون پول می دهند و می خواهند ارزانتر بخرند.
    از طرفی یک عده ای از ما واقعا داریم به کاسب کار شهر ظلم می کنیم. کسی که رفته چند میلیون نسیه گذاشته الان از کجا پول نقد میاره که جای دیگه داره خرید نقدی انجام می دهد؟
    باید متوجه بشیم که بسته شدن هرکدام از این مغازه ها به ضرر شهرمونه.
    اما مردمی هم که اینجا پای شورا را پیش می کشند آب در هاون می کوبند. الان چند وقته که این مشکل برای کاسب کارهای شهر به وجود اومده، شما به عنوان خبرنگار برید به همه کاسبها صحبت کنید ببینید چند نفر از اعضای شورا تاحالا اومدن برای حل این مشکل با اونها حرف بزنند.

  6. ناصح مشفق می گوید

    اگرچه در نگاه اول هايپرماركت‌ها و مال‌ها كالاي ارزانتر با دسترسي آسان‌تر ارائه ميكنند اما در عين حال به مرور زمان ماهيت محلات را نيز مخدوش ميكنند. محله به معني محل تامين نيازهاي خانوار است كه با گسترش هايپرها و مال ها و احيانا دامپينگ‌ي كه در اين نوع از فروشگاه ها اتفاق مي‌افتد، علاوه بر مخدوش شدن فعاليت فروشگاه هاي كوچك و محلي، به تدريج ماهيت محلات را با مشكل مواجه ميكنند. البته اين نقص بزرگ هم بر فروشگاه هاي كوچك وارد است كه كالاها را به قيمت واقعي يخود نميفروشند و به قيمت درج شده روي كالا استناد ميكنند كه همه ما ميدانيم اين قيمت‌ها غالبا غيرواقعي اند. در كالاهاي غيربسته بندي شده تقريبا تفاوت قيمتي وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.