مرداد گرم در راه است

اصفهان این روزها، هوای بسیار گرمی را سپری می‌کند و عده‌ای معتقدند که شدت گرمای آن نسبت به سال گذشته بیشتر است با این حال به‌گفته کارشناسان هواشناسی، اوج گرمای این استان در ۱۰ روز نخست مرداد امسال پیش‌بینی می‌شود.

 

دمای هوای کلانشهر اصفهان در چند روز اخیر در مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد قرار داشت و گرم‌ترین نقاط استان از جمله چوپانان وخور و بیابانک دمای ۴۵ درجه را نیز تجربه کردند. از طرفی در کنار گرمای طاقت‌فرسای هوا، وجود گرد و خاک نیز باعث افزایش شاخص آلایندگی شده است.

 

درحالی که اداره کل هواشناسی اصفهان، شرایط ناپایدار ضعیفی در مناطق شرقی و شمالی استان را تا چند روز آینده پیش‌بینی کرده است، به نظر می‌آید گرما و گرد و غبار همچنان مهمان این خطه خواهد بود.

 

کارشناس پیش بینی هوای اداره کل هواشناسی اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دمای هوا در این استان نسبت به دمای نرمال در مدت مشابه سال گذشته یک تا یک و نیم درجه سانتی گراد افزایش داشته است، اظهار داشت: بیشترین گرما از اواخر تیر تا اوایل مرداد به‌ویژه ۱۰ روز نخست مرداد پیش‌بینی می‌شود.

 

ابراهیم هنرمند افزود: پیش‌بینی می‌شود دمای هوا در این مدت تا ۲ درجه نیز به‌ویژه در مناطق شمالی و شرقی استان نسبت به میزان نرمال در مدت مشابه سال‌های گذشته افزایش یابد.

 

این کارشناس با اشاره به اینکه این میزان افزایش دما، تأثیر بسزایی در افزایش مصرف آب و منابع انرژی خواهد داشت، تاکید کرد: لازم است مردم و مسئولان از هم اکنون برای این روزهای بسیار گرم، برنامه ریزی و اقدام کنند.

 

وی درباره اینکه هواشناسی کشور گرد و غبار را تا چند روز آینده برای استان‌هایی مانند اصفهان پیش بینی کرده است، توضیح داد: طبق پیش بینی‌های ما این پدیده ممکن است تا روز شنبه در استان به‌ویژه مناطق شمالی و شرقی وجود داشته باشد.

 

این کارشناس، منشأ این گردوخاک را کانون‌های داخل استان و وزش باد شدید دانست و افزود: این پدیده ممکن است باعث بالا رفتن شاخص آلایندگی هوا و قرار گرفتن در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس شود.

وی، بیشینه دمای کلانشهر اصفهان برای امروز پنجشنبه را ۴۰ درجه سانتی گراد اعلام و خاطرنشان کرد: گرم‌ترین نقطه استان نیز چوپانان با ۴۵ و خنک‌ترین بویین میاندشت با هشت درجه سانتی گراد است.

 

هنرمند با اشاره به تفاوت زیاد دمای هوا در مناطق مختلف استان اصفهان، ادامه داد: در حالی که کمینه دمای چوپانان در شرقی‌ترین نقطه استان ۳۲ درجه است، بیشینه دمای بویین میاندشت در غربی‌ترین نقطه استان، ۳۱ درجه می‌باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.