هر سه روز یک مبتلا به سرطان به مددجویان موسسه رومیکا اضافه می‌شود/ مسئولان کاشان مانع استقرار صنایع آلاینده شوند

رزمندگان بهداری رزمی هشت سال دفاع مقدس در سال ۱۳۷۴ هیئتی را تأسیس کردند تا علاوه بر تعظیم شعائر دینی، یاد و خاطر هزار شهید امدادگر را زنده نگهدارند؛ تا اینکه ۶ سال بعد، وقتی که بانیان هیئت از راهپیمایی روز قدس برمی‌گشتند، پیشنهاد تأسیس مؤسسه خیریه ارائه و با موافقت جمع حاضر روبرو شد.

«امدادگران عاشورا» که در هشت سال دفاع مقدس، پناه مجروحان و آسیب دیدگان کربلای ایران بودند، این‌بار برای خدمت به بیماران مبتلا به سرطان لباس خدمت به تن کردند. آن‌ها روی تابلوی کوچک مؤسسه خود در تهران نوشتند: «یا فاطمه الزهراء؛ مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا».

دو دهه از زمان نصب این شعار بر سر درب مؤسسه امدادگران می‌گذرد و امروز در جای جای ایران عزیز، نام مؤسسه با همین عنوان و با تاسی به نام مبارک حضرت صدیقه طاهره (س)، به عنوان زیرمجموعه مؤسسه اصلی تأسیس شده و همه به خدمت‌رسانی به بیماران صعب العلاج و مبتلایان به سرطان مشغولند؛ مؤسسه امدادگران عاشورای کاشان یکی از این مجموعه‌هاست.

مؤسسه امدادگران عاشورا کاشان (رومیکا) علاوه بر خدمت‌رسانی به ۱۵۵۰ مددجو، تلاش کرده تا از ظرفیت هیئت‌های مذهبی کاشان برای آموزش شهروندان استفاده کند که این را بهانه نمودیم تا با مدیر عامل موسسه گفتگوئی داشته باشیم.

 

همزمان با ایام عزای سرور و سالار شهیدان، با «سید محسن تمدنی» مدیرعامل مؤسسه امدادگران عاشورای کاشان به گفتگو نشستیم. او در این گفتگو از کاهش میانگین مبتلایان به سرطان در کاشان خبر داد و گفت به طور متوسط هر سه روز یک مددجوی جدید به این مجموعه اضافه می‌شود.

متن گفتگوی مردم کویر با مدیرعامل مؤسسه امدادگران عاشورا بدین شرح است:

امدادگران عاشورای کاشان توسط چه کسی تأسیس شد؟

آقای عباسی که در زمان دفاع مقدس مسئول بهداری سپاه کاشان بود، مسئولیت امور استان‌های مؤسسه امدادگران عاشورا در تهران را برعهده گرفتند و حدود یازده سال قبل شعبه‌ای را نیز در کاشان راه‌اندازی کرد. البته الان مؤسسه با عنوان «رومیکا» که برگرفته از عبارت «رویش امید کاشان» است به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

در این مؤسسه چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

در این مؤسسه حمایت‌های مالی برای خدمات دارویی (داروهای خاص)، تصویربرداری، آزمایشات، تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی برای بیماران تحت پوشش انجام می‌شود؛ دارو‌های خاص در هر داروخانه‌ای توزیع نمی‌شود؛ بلکه در برخی از داروخانه‌های مشخص، توزیع می‌شود. مددجویان در اول هر فصل از موسسه معرفی نامه می گیرند و هر مددجو می‌تواند در هر ماه تا سقف ۶ میلیون تومان از این داروخانه ها و مراکزمعرفی شده دیگر، خدمات بگیرد. با افتخار و تجلیل از خیرین عزیز اعلام می نمائیم که ۹۹ درصد از کسانی که در رومیکا پرونده دارند، در این پنج پوشش خدماتی تعریف شده حتی یک ریال هزینه نمی‌کنند.

در این مدت چند مددجو را تحت پوشش قرار داده‌اید؟

در یازده سال گذشته ۱۵۵۵ نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم. الان نیز به صورت متوسط هر سه روز یک نفر به جمع بیماران مبتلا به سرطان مؤسسه اضافه می‌شود. در سال گذشته، بالغ بر صد نفر تشکیل پرونده دادیم که متأسفانه شاهد کاهش سن بیماران مبتلا نیز هستیم. سن سرطان در کاشان به دهه شصتی‌ها رسیده است.

بزرگترین چالش‌هایی که با آن روبرو هستید چیست؟

بزرگترین چالش‌های ما در سه حوزه خلاصه می‌شود؛ اول: هزینه دارو‌های خاص خارج از پروتکل‌های وزارت بهداشت و درمان که به آن‌ها در اصطلاح دارو‌های قاچاق یا تک نسخه ای گفته می‌شود.

دوم: هزینه خدمات بیمارستان‌های بخش خصوصی است. هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی با بخش دولتی اصلاً قابل مقایسه نیست. گاهی هزینه‌ها تا ده برابر افزایش می‌یابد و ما توان و منابع پرداخت این هزینه ها را نداریم.

سوم مورد که تقریباً شبیه و هم‌راستا با مورد قبلی است، هزینه جراحی پزشکان محترم در بیمارستان‌های خصوصی است. مردم برای سلامتی خانواده‌شان فرش زیرپایشان را هم می‌فروشند. سال گذشته پدر یکی از کارمندان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، یک طبقه منزل خود را برای جراحی فرزندش فروخت تا او را نجات دهد. ما مورد‌هایی داشته‌ایم که برای درمان بیمار مبتلا، همه خانه و زندگی‌شان را فروخته‌اند.

چه مددجویانی را تحت حمایت قرار می‌دهید؟

ما کمیته تحقیقات داریم واگر بیماری نتواند هزینه‌های درمان را بپردازد و هزینه دخل و خرج زندگی‌اش به خاطر بیماری به هم نخواند، او را تحت پوشش قرار می‌دهیم. مؤسسه اهل سخت‌گیری نیست. شاید فردی دارای ماشین حداقلی هم باشد، اما او را تحت پوشش قرار می‌دهیم. داشتن یک مسکن و خودروی مناسب حق یک مسلمان و شهروند ایرانی است. تلاش می‌کنیم، افراد آنچه را که دارند نفروشند و آبروی آن‌ها حفظ شود.

همیشه گفته می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است. آیا شما به این موضوع هم توجه داشته‌اید؟

قسمت آموزش و پیشگیری، متأسفانه در جامعه ما مغفول مانده است. ما سعی کرده‌ایم همواره از ظرفیت رسانه‌ها برای هشدار نسبت به استقرار صنایع آلاینده در کاشان هشدار دهیم. خب این موضوعی است که مسئولان هم باید نسبت به آن هشیار باشند. ما تلاش کردیم رسالت اجتماعی خود را درباره استقرار و احداث صنایع آلاینده در کاشان  انجام دهیم. ما یک مؤسسه مردمی و غیرانتفاعی هستیم. مسئولان کاشان باید نسبت به این موضوعات اهتمام بیشتری داشته باشند. حقیقتا کاشان نیازی هم به این نوع کارخانه‌های با ریسک بالا ندارد.

از سوی دیگر، ما تلاش کردیم در بحث آموزش و پیشگیری نیز مؤسسه را فعال کنیم. در همین محرم، با برخی از ماما‌ها صحبت کرده‌ایم. آن‌ها به قسمت خانم‌های هیئت‌های مذهبی ‌می‌روند و در حاشیه مراسم‌ها غربالگری انجام می‌دهند و خودآزمایی را آموزش می دهند.

برای اربعین هم برنامه داریم. هیئت‌های زیادی از کاشان در کربلا موکب دارند. در همایش موکبها پیشنهاد داده‌ایم در کنار موکب خود بخشی را برای آموزش و غربالگری خانمها که زائر حضرت سیدالشهدا (ع)هستند، پیش‌بینی کنند. گفته‌ایم هزینه ها و خدمات بعدی در صورت وجود مورد مشکوک را می پردازیم.

همچنین مؤسسه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان طرح «پنج شنبه‌های صورتی» را اجرا کرده تا از شیوع این بیماری جلوگیری کند. در این طرح بانوان توسط کارشناسان عالی مامایی غربالگری شده و در صورت وجود موردی مشکوک به مراکز تصویر‌برداری معرفی می‌شوند. پنج شنبه‌های صورتی در روز‌های پنج شنبه هر هفته در یکی از پایگاه‌های سلامت شهر کاشان با فراخوان انجام می‌شود.

بالغ بر ۳ هزار نفر از بانوان کاشانی در غربالگری ها به صورت رایگان شرکت کرده‌اند که این خود گام بزرگی است.

چرا اینقدر نسبت به موضوع سرطان سینه حساسیت نشان داده‌اید؟

بیش از ۶۰ درصد از افراد تحت پوشش مؤسسه امدادگران عاشورا، خانمها هستند که اکثر این خانمها هم دچار بیماری سرطان سینه می باشند. حال آنکه این بیماری را به راحتی می‌توان تشخیص داد و پس از درمان سریع هم می‌توان بلافاصله آن را درمان کرد. امیدواریم با آموزش خودآزمایی از بروز این نوع سرطان پیشگیری کنیم. اگر این بیماری به سرعت شناسایی نشود، این بیماری به سایر نقاط بدن سرایت می‌کند.

هزینه‌های مؤسسه چگونه تأمین می‌شود؟

هزینه‌های داروئی موسسه توسط خیرین عزیز و دانشگاه علوم پزشکی کاشان تأمین می‌شود. ما خوشبختانه در حوزه خیرین هیچ دغدغه‌ای نداریم. سه ماهه اول امسال، ۹۳۴ میلیون تومان هزینه جهت مددجویان نموده‌ایم؛ یعنی تقریباً روزی ۱۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ایم که با حضور صاحبان صنعت و تجار و کاشانی های مقیم تهران مشکلی هم در تأمین آن نداریم. ما خیرانی در آمریکا، انگلیس و حتی امارات داریم. بسیاری از خیران شهرک صباحی بیدگلی، شهرک راوند و شهرک جعفرآباد و بازاریان از مجموعه ما حمایت می‌کنند؛ حتی برخی از کارمندان جزء را داریم که ماهیانه ۳۰ هزار تومان به حساب ما میریزند. برخی از مردم قلک‌های ما را دریافت کرده‌اند. ما در تأمین هزینه مشکلی نداریم؛ درخواست ما هم الان در بخش هزینه نیست بلکه از مردم می‌خواهیم هر روشی را که برای غربالگری و آموزش شهروندان می‌دانند به ما بگویند تا ما در آن زمینه هزینه کنیم.

آیا از ظرفیت هیئت‌های مذهبی استفاده کرده‌اید؟

وجود حدود هزار هیئت مذهبی در کاشان ظرفیت بسیار مناسبی را می‌تواند برای آموزش شهروندان به ویژه زنان فراهم کند؛ هیئت‌ها می‌توانند در کنار موکب‌های خودشان، ایستگاهی برای آگاه‌سازی مردم و آموزش آنان ایجاد کنند. هر هیئت می‌تواند با هماهنگی واحد آموزش و پیشگیری موسسه، یک شب را فراخوان بدهد، تا خانم ها در همان فضا آموزش ببینند. هدف امام حسین علیه السلام اصلاح جامعه است. جامعه‌ای قابلیت اصلاح دارد که از شهروندان سالم برخوردار باشد. هیئت‌های ما به دنبال ترویج شعائر دینی هستند باید در مسیر سلامت شهروندان و ارتقاء سطح دانش آنان در این حوزه گام بردارند. جلسات زنانه مکان مناسبی برای آموزش است. قبل از شروع مراسم، چند دقیقه به ماما‌های موسسه فرصت بدهند تا به خانم های حاضر خودآزمایی را بیاموزند. با بالارفتن سطح آگاهی و دانش مردم، شناسایی به موقع صورت می‌گیرد و با شناسایی به موقع سرطان درمان بسیار راحت‌تر و کم هزینه‌تر خواهد بود. الان در کاشان کسی که خیلی خوب با ما همکاری می‌کند سرکار خانم رسول‌زاده است. سه سال است که ماما‌های ما در جلسات ایشان حضور دارند.

شما حدود ۶ سال است که در این مجموعه فعال هستید. موردی که بیش از همه دل شما را سوزانده چه موردی بوده است؟

برای همه ما دیدن افراد نیازمندی که به یک بیماری صعب العلاج یا سرطان مبتلا شده‌اند سخت و ناگوار است. در همین چند هفته قبل، یکی از بیماران ما پیام داد که «حاج محسن فرصت را برای من جور کن که در برنامه رادیویی مؤسسه شرکت کنم و به همه امید بدهم.» عین پیامش این بود: «حاج محسن می‌خوام بترکونم». حقیقتاً خودش هم خیلی انگیزه و انرژی مثبت داشت. هماهنگ کردیم که دوشنبه هنگام پخش زنده برنامه رادیویی مؤسسه در استودیو حاضر شود. اما یک شنبه شب، بچه‌ها تماس گرفتند که فوت کرده است. هنوز پیام‌هایش روی گوشی من هست. بعضی از شهروندان و خیرین علاوه بر موضوع کمک برای تأمین مخارج، علاقه دارند که مددجویان ما به آرزو‌هایشان برسند. دوست داشتیم این مددجو را هم به آرزویش برسانیم؛ اما نشد.

 

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.