پیراینده: مشکات با همدلی عمومی به توسعه می‌رسد

گزارش عملکرد شش‌ماه نخست شهردار مشکات:

شش‌ماه از حضور «علی پیراینده» در شهرداری مشکات می‎‌گذرد. او پیش‌تر شهردار شهرهای نطنز و جوشقان قالی بوده و حضور در شهرداری‌های کاشان، نیاسر و نطنز نیز در کارنامه‌اش وجود دارد.

همزمان با عید سعید نوروز با پیراینده به گفتگو نشستیم و از او درباره چشم انداز مشکات در سال 1404 و عملکردش در شش‌ماه گذشته پرسیدیم.

متن این گفتگو پیش روی شما است:

بزرگترین چالش‌های که در هنگام حضور در شهرداری مشکات با آن روبرو بودید چه بود؟

اولین و مهم‌ترین چالش، مبحث اعتماد شهروندان به مجموعه شهرداری است؛ البته همه شهرداری‌ها با این چالش مواجه هستند.

دومین چالش مهمی که پیش رو داشتیم تامین منابع مالی برای انجام پروژه‌ها بود که همچنان نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

موضوع تامین آب برای فضای سبز نیز مقوله اساسی و مهمی است.

چگونه می‌خواهید اعتماد مردم را به شهرداری را افزایش دهید؟

باید همانند گذشته با کار و تلاش مضاعف در جهت رفع کمبودها و نواقص شهری تلاش کنیم. البته توقع مردم با درآمد شهرداری تناسب ندارد.  شهرداری برای جمع آوری زباله، نخاله و رفت و روب در سال  گذشته، ماهیانه 210 میلیون و برای آتش‌نشانی و خدمات ایمنی ماهیانه 70 میلیون تومان هزینه کرده است. به این هزینه‌ها، هزینه نگهداری فضای سبز و پرسنلی اداری را هم باید اضافه کرد. پرداختی دولت هم فقط کفاف حقوق را می‌دهد و چیزی برای پروژه‌ها نمی‌ماند. ما باید در شهرداری مدیریت بهتری داشته باشیم و مردم هم باید عوارض خودشان را پرداخت کنند.

از دلایل دیگر بی‌اعتمادی نیز این است مردم هم با اختیارات شهرداری آشنا نیستند. در این شش ماه تقاضاهایی را مشاهده می‌کنم که متعلق به اداره اوقاف، بهداشت، راه و شهرسازی، بخشداری، مخابرات، آب، برق و غیره است، ولی از شهرداری مطالبه می‎‌شود. وظیفه همه دستگاه‌ها است تا در مشکات حضور قوی‌تری داشته باشند. چون آنها حضور ندارند، بار بر دوش شهرداری است. بعضی ادارت هم هستند ولی باز مردم به شهرداری مراجعه می‌کنند.

تجربه مجمع خیرین هم که حقیقتا اقدام شایسته دوره گذشته است قطعا به اعتماد افزایی منجر می‌شود. همین جا هم از همه مسببین و اعضا مجمع و خیرین تشکر می کنم.

برای افزایش اعتبارات فعالیتی انجام شده است؟

برای تامین منابع مالی شهرداری، کمیسیون داخلی درآمد تشکیل داده‌ایم. پیگیری زیادی نیز انجام شده تا از منابع بیرونی بهترین استفاده برده شود و نهایتا بودجه شهرداری در سال 1401 به مبلغ 15.2 میلیارد تومان بسته شده است. بعضی از کارها هم چند متولی دارد که در این نوع پروژه‌ها باید سعی کنیم  ضمن تعامل با ادارات مربوطه از منابع ملی بهره برده و منابع شهرداری در مباحث اختصاصی هزینه شود.

برای تامین آب فضای سبز چه برنامه‌ای دارید؟

برای تامین منابع آبی شهرداری پنج موضوع را به اتفاق شورا پیگیری کرده‌ایم. قطعا تعدادی از آنها به نتیجه می‌رسد. ما به دنبال آن هستیم که مشکات نیز همانند سایر شهرهای کویری از فضای سبز متناسب با اقلیم خود برخودار شود.

مشکات ظرفیت‌های مناسبی در حوزه گردشگری دارد. در این حوزه برنامه‌ای ندارید؟

مشکات بام کویر است؛ از این شهر می‌توان زیبایی کویر را به تماشا نشست. توافقات خوبی با اداره کل منابع طبیعی درباره احداث کوه‌پارک انجام و قرارداد طراحی آن منعقد شده است. دره همزر هم بی نظیر است باید به آن اهتمام خاص داشت. باید در اسرع وقت شرایط را برای سرمایه‌گذاری در بالادست آزاد راه در حوزه گردشگری مهیا کرد.

مهمترین عملکرد شهرداری در این شش‌ماه چه بوده است؟

شناسایی پتانسیل‌ها و مسائل شهر در اولویت بنده بوده است. آسفالت شش نقطه از شهر به مساحت8200 متر مربع و لکه گیری معابر ، جدول گذاری خیابان شهید به‌افتاده به طول 500 متر و بلوار چهار امامزاده به طول 670 متر ، پیگیری احداث میدان مسجدالحسین و روشنایی بلوار سردار سلیمانی تا مرحله اعلام مناقصه توسط اداره راهداری از دیگر اقدامات شهرداری و شورا است. اسفند و فروردین نیز در بلوار امام خمینی و بلوار سردار سلیمانی حدود 600 اصله درخت کاشته می‌شود. تصویب دسترسی ایمن بین مشکات و منطقه ویژه اقتصادی و آزاد راه در شورای ترافیک بخش، پیگیری‌های متعددی و جلسات گوناگونی برای احداث دو سد جدید در مناطق فرادستی، اخذ مجوزهای لازم برای لای‌روبی قنات عبدالله آباد و دعوت متعدد از مدیران شهرستان از دیگر اقدامات ما بوده که به عنوان نمونه رئیس اداره برق شهرستان دستور جابجایی ۴۰ عدد پایه برق فرسوده را صادر کرده است.

در حوزه مخابرات نیز متاسفانه یک توافقنامه نامناسب امضا شده بود. مخابرات استان با امضا توافق نامه مدعی آن بود که شهرداری مشکات علاوه بر عدم دریافت خسارات حدود 1 میلیارد تومان هم هزینه کند. با پیگیری‌های متعدد شورای شهر و شهرداری قرار شد تلفن ثابت برای شهرک‌های بهارستان و انقلاب و مسکن مهر تامین شود. شهرداری در این موضوع از حدود ۸۰۰ میلیون از خسارات خود گذشت اما سایر هزینه ها بر عهده مخابرات خواهد بود.  در این مساله نیز آقای سیدمحمد حسین‌پور که در تهران مسئولیت دارند، نماینده رئیس مجلس شورای اسلامی در منطقه ، فرماندار و همچنین روسای مخابرات استان و شهرستان و شورای اسلامی شهر اهتمام ویژه داشتند که باید از آنها تشکر نمایم.

مشکات 1404 را چگونه توصیف می‌کنید؟

تلاش می‌کنیم در مشکات 1404 میزان اعتماد عمومی شهروندان به شهرداری افزایش یابد. امید ما این است که با اجرای برنامه‌های متعدد، نقش آفرینی شهروندان در توسعه شهری را افزایش دهیم. تنها راه توسعه مشکات همراهی و همدلی همگان است. این همدلی بین شورا و شهرداری وجود دارد و همینجا از تک تک این بزرگواران به ویژه رئیس شورا، آقای جلالی، سرکار خانم پرکاس ، آقایان احمدی ، خرمی و آقا محمدی که فعالانه و شبانه روز پیگیر مسائل بودند تشکر می‌کنم. همکارانم در شهرداری صادقانه با اینجانب همکاری داشتند و به مردم شریف مشکات خدمت کردند. امیدوارم این همدلی، گستره وسیع‌تری را شامل شود و مردم، معتمدان محلی و تشکل‌ها و نهادهای شهر نیز در اداره مشکات نقش پررنگ‌تری را داشته باشند.

 

مشکات آنلاین را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.