کاشانی‌ها پارسال 23 میلیون مترمکعب آب مصرف کردند

 

مشکات آنلاین:رئیس خدمات مشترکان و درآمد امور آبفای کاشان گفت مردم این شهر در سال گذشته حدود 23 میلیون و 500 هزار متر مکعب آب مصرف کرده‌اند که حدود 84 درصد این آب مربوط به مصارف بخش خانگی است.

«سید حسن سیدی» افزود: در شهر کاشان 96 هزار و 945 فقره اشتراک آب شهری و 1629 فقره اشتراک آب روستایی وجود دارد که حدود 82 درصد این اشتراکات در بخش خانگی و مابقی در بخشهایی مانند، تجاری، صنعتی، تحصیلی، دولتی و غیره فعال است.

وی با اشاره به افزایش مصرف آب در فصل تابستان گفت: هرساله در فصل تابستان به دلیل استفاده مردم از کولر و آبیاری باغچه ها میزان مصرف آب افزایش می‌یابد و با توجه به محدودیت منابع آبی چاره‌ای جز رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی وجود ندارد.

سیدی افزود: الگوی مصرف آب خانگی ابلاغ شده برای شهر کاشان برای هر واحد 14 متر مکعب یعنی 14 هزار لیتر در ماه است و در بخش غیر خانگی نیز الگوی مصرف معادل ظرفیت قراردادی است. 65 درصد مشترکان کاشانی این الگو را رعایت می‌کنند؛ اما متأسفانه برخی از خانواده‌ها به اندازه 10 مشترک و بیشتر مصرف دارند.

وسواسی‌ها به اندازه 10 خانوار مصرف دارند

وی درباره علت مصرف بالای این مشترکان گفت: گاهی نشت و یا شکستگی پنهان لوله‌های منزل سبب رعایت نشدن الگوی مصرف در خانواده‌ها می‌شود که این موضوع موردی است؛ وقتی خانواده قبض آب خود را می‌بیند به اداره مراجعه می‌کند و بعد از بررسی مشخص می‌شود که بخشی از مسیر لوله کشی منزل دچار آسیب شده است. اما در برخی از خانواده‌ها مصرف به صورت مستمر زیاد است. اینها خانواده‌هایی هستند که در آنها فرد مبتلا به وسواس وجود دارد. برخی از خانواده‌ها نیز بیمارانی دارند که به خاطر شرایط خاص بیماران، آب زیاد مصرف می‌کنند.

 رئیس قسمت خدمات مشترکین و درآمد امور آبفای کاشان درباره تمهیدات این شرکت برای کاهش مصرف مشترکان گفت: شرکت آبفا مجری قانونها و ضوابطی است که توسط نهادهای بالادستی کشور ابلاغ می‌شود؛ وزارت نیرو تعرفه‌های خود را بر اساس بازدارندگی از مصرف بی‌رویه و رعایت الگوی مشخص شده، طراحی کرده است. وقتی که مصرف مشترک از یک حدی فراتر رود، هزینه پرداختی آن چندبرابر خواهد شد.

وی درباره میزان بازدارنگی این طرح، توضیح داد: طبیعتا برخی از خانواده‌ها بعد از مشاهده افزایش قیمتها در شیوه مصرف خود تغییراتی را اعمال کردند اما این سیاست‌گذاری نسبت به افراد برخوردار و حتی نسبت به افراد وسواسی بازدارندگی ندارد و به نظر می‌رسد بهترین راهکار آموزش و فرهنگ‌سازی است. ما باید شیوه استفاده صحیح از آب را به شهروندان آموزش دهیم.

سیدی ادامه داد: در فصل تابستان بخش قابل توجهی از مصرف مشترکان به کولرهای آبی اختصاص دارد که میبایست شهروندان برای کولرهای آبی از کاورهای فیلتری استفاده کنند و یا آن را به مکانی منتقل کنند که کمتر در معرض تابش نور خورشید است.

وی افزود: با وجود وضعیت بحرانی منابع آبی، همچنان برخی از شهروندان عادت دارند در طول استحمام دوش را باز می‌گذارند، برخی از خانمهای خانه‌دار نیز در طول زمان ظرف شستن شیر آب را بازنگه می‌دارند. اینها موضوعاتی است که نیاز به آموزش دارد.

رئیس خدمات مشترکین و درآمد امور آبفای کاشان استفاده از تجهیزات کاهش دهنده مصرف را یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای کاهش مصارف خانگی دانست و گفت: استفاده از سردوشهای با قابلیت مخلوط کردن آب و هوا و کنترل میزان جریان خروجی آب، می‌تواند میزان آب مصرفی را تا حدود ۵۰ درصد کاهش دهد.

شهرداری کاشان 200 اشتراک دارد

سیدی از مکاتبه این شرکت با ادارات در فصل تابستان خبر داد و گفت: هرسال پیش از فصل گرما به همه ادارات برای کاهش مصرف و رعایت الگو مکاتبه می‌کنیم. اکثر مصارف ادارت شهر نیز مطابق با الگوی مشخص شده است. هدف ما از این مکاتبات علاوه بر کاهش مصرف ادارات، فرهنگ‌سازی و آموزش مصرف صحیح به شهروندانی است که در ادارات شاغل هستند.

وی ادامه داد: بیشترین میزان اشتراک در بین ادارات به شهرداری و اداره آموزش و پرورش اختصاص دارد. شهرداری کاشان 200 اشتراک آب دارد. البته تمام اشتراکاتی که قبلا برای فضای سبز استفاده می‌شده را قطع کرده‌ایم و این اشتراکها، به ساختمانهای اداری شهرداری و سرویسهای بهداشتی پارکها اختصاص دارد.

سیدی گفت: متاسفانه مصرف برخی از اشتراکات شهرداری بسیار بالاتر از الگوی مصرف است که به آنها اخطار قطع داده شده است. به نظر می‌رسد از این اشتراکها برای آبیاری فضای سبز ساختمانهای اداری استفاده می‌شود.

رئیس خدمات مشترکین و درآمد امور آبفای کاشان با اشاره به شرایط بحرانی منابع آبی تصریح کرد: عبور از بحران تابستان بدون همراهی سایر ادارات و همکاری مردم امکان پذیر نیست. ما امیدواریم فرماندار محترم کاشان امسال نیزمانند سالهای گذشته دستورالعملهای لازم را به ادارات ابلاغ کنند.

وی افزود: راهی برای افزایش ورودی آب مخازن نداریم و برای جلوگیری از قطعی و یا کاهش فشار، فقط باید میزان خروجی را کنترل کنیم. کاهش میزان خروجی نیز، به کاهش مصرف شهروندان بستگی دارد. شهروندان باید توجه کنند که میزان مصرف آب یک موضوع شخصی نیست؛ اسراف و مصرف نادرست به ویژه در فصل گرما می‌تواند به ایجاد مشکل برای شهروندان دیگر منجر شود.

سیدی گفت: متاسفانه برخی از افراد در برابر اعتراضی که نسبت به مصرف ناصحیح آب به آنها می‌شود، می‌گویند هزینه آن را پرداخت می‌کنیم. درحالی که هزینه تمام شده آب برای کشور و آبفا بسیار بیشتر از مبلغی است که از مشترک دریافت می‌شود و از سوی دیگر راهکار قانونی مؤثری برای برخورد با مشترکان بدمصرف نداریم. باید مردم ما خودشان نسبت به مصرف آب حساس باشند و مصرف نادرست، با قبح و مذمت اجتماعی همراه شود.

کاشانی‌ها خوش حسابند

رئیس خدمات مشترکین و درآمد امور آبفای کاشان مردم این شهر را «خوش حساب» دانست و گفت: ما در وصول مطالبات مشکلی نداریم و تعداد زیادی از مشترکان ما، مطالبات خود را در زمان مشخص شده، پرداخت می‌کنند.

وی افزود: هیچ قانون و تبصره‌ای برای اختصاص تخفیف در آب مصرفی مشترکین به غیر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نداریم. بر اساس دستورالعمل ابلاغی تلاش می‌کنیم قبوض مشترکانی را که به دلیل بیماری و یا حادثه در لوله کشی منزل، مصرف بالایی داشته اند را قسط بندی کنیم تا از عهده پرداخت آن برآیند.

سخن پایانی

در پایان از مشترکین عزیز درخواست داریم با توجه به استمرار پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی در سالهای اخیر در شهر کاشان و محدود بودن منابع آب شرب، نسبت به رعایت الگوی مصرف آب و مدیریت مصرف اقدام نموده تا انشالله بتوانیم بدون هیچ مشکلی در خصوص تامین آب شرب از تابستان امسال گذر کنیم.

مشکات آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 اینستاگرام / تلگرام  / ایتا / بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.