کاشان شدیدترین تنش آبی در طول پنجاه سال گذشته را تجربه کرد

 

 

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: منطقه کاشان در سه سال گذشته شدیدترین تنش آبی در طول پنجاه سال گذشته را به خود دیده است و طی این مدت شاهد کاهش شدید نزولات جوی و بارندگی بوده‌ایم و هرساله افت سطح ایستابی آب زیرزمینی و بیلان آبی منطقه نیز کاهش داشته است. استمرارشرایط حاد خشکسالی طی سنوات گذشته بیشترین تاثیر را در مناطق کوهستانی داشته به نحوی که اکثر منابع تامین آب یا خشک شده یا نقصان فاحش آبدهی داشته‌اند.

اسدی افزود: ازآنجایی که سامانه‌های آب و فاضلاب به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی، از اهمیت بسزایی در حفظ حیات جامعه و پایداری آن برخوردار است، عملکرد بدون وقفه به خصوص در مواجهه با حوادث غیرمترقبه ناشی از دخالت بشر و یا نیروهای طبیعی ویرانگر بسیار حائز اهمیت است؛ به نحوی که اخلال در عملکرد آن موجب بروز مشکلات بهداشتی و اثرات سوء بر سلامت افراد جامعه و گاه منجربه تنش‌های اجتماعی می‌گردد.

وی ادامه داد: در این مدت با وجود همه کمبودهای مالی و انسانی با تلاش و زحمات شبانه‌روزی  پرسنل زحمت کش شرکت آب و فاضلاب کاشان، مردم منطقه کاشان و آران و بیدگل کمترین دغدغه آبی را علیرغم کاهش شدید بارندگی و افزایش دما داشته‌اند. به نحوی که هیچگونه قطعی آب برنامه ریزی شده‌ای نداشتیم.

درهمین راستا توسعه و اصلاح شبکه توزیع 12 شهر و 69 روستا، انجام عملیات نشت‌یابی به منظور کاهش پرت آب، ترمیم و احداث تعدادی از مخازن، اجرای خطوط انتقال، بخشی از اقدامات شرکت در بخش آب بوده است. در بخش فاضلاب نیز اخذ مجوز تامین منابع مالی برای اجرا و تکمیل بخشی از تاسیسات و  شبکه فاضلاب شهر کاشان و نیز اخذ مجوز تسهیلات ماده 56 جهت اجرای پروژه فاضلاب شهر نوش آباد از مهمترین اقدامات شرکت بوده است.

مهمترین چالش پیش روی آبفا

مدیرعامل آبفا درباره مهمترین چالش پیش روی این شرکت گفت: امروزه مسأله آب، چالشی برای کل کشور بوده و صنایع، کشاورزی، تولید برق، امنیت غذایی، بهداشت و سلامت، همگی به آب وابسته است. بحران آب، یکی از ریسک‌هایی است که براساس گزارش‌های سالانه مجمع جهانی اقتصاد از ریسک‌های جهانی بالا به شمار می‌رود، که به دلیل کاهش قابل توجه مقدار و همچنین کیفیت آب شیرین در دسترس، به تهدیدی برای سلامت انسان و نیز فعالیت‌های اقتصادی تبدیل شده است.

وی افزود: از سوی دیگر مدیریت سنتی تاسیسات آبرسانی، بر اساس تجارب فردی و قائم به شخص، با سعی و خطای زیاد، هزینه‌های بالا و حل مشکلات به صورت مقطعی است. لذا تغییر در نگرش توزیع آب بر پایه روشهای نوین با هدف کاهش حداکثری چالشهای پیش روی صنعت آب کشور اجتناب ناپذیر است. به عبارتی دیگر با توجه به ضرورت و اهمیت آبرسانی مستمر و پایدار، پایش و کنترل لحظه‌ای تأسیساتی که وظیفه استحصال، انتقال، ذخیره، تأمین فشار و توزیع آب را بر عهده دارند همواره ازجمله اولویت‌های اجرایی شرکت‌های آب و فاضلاب بوده‌است.

اسدی تصریح کرد: بدیهی است که استفاده از یک سامانه هوشمند تنها راهکار جهت مدیریت صحیح و بهینه عملیات، در شبکه زیرساختی گسترده و پیچیده است.

از جمله مزایای اساسی و با اهمیت پیاده‌سازی سامانه هوشمند بهره برداری می‌توان به مواردی مانند: افزايش قابليت اطمينان در تامین پايدار آب در نقاط مختلف شبکه، تضمين کيفيت خدمات رساني به مشترکين، ایجاد ساختار سناریوسازی برای بهره‌برداری از شبکه تامین و انتقال، مديريت بهينه فشار مناسب در شرايط مختلف عملکردي، ایجاد ساختار پيش بيني ميزان مصرف برای کل و يا هر منطقه و پهنه شهر، کاهش هزينه‌هاي بهره برداري در حوزه نيروی انساني، تجهيزات، انرژي، مواد شيميايي، پايش مصرف انرژي و شاخص‌هاي عملکرد،  ايجاد ساختار مناسب داده جهت طراحي و توسعه آينده شبکه و تاسیسات،  مدیریت بحران و پدافندغیرعامل،   کاهش خسارت جانی، آلودگی شبکه، نشست زمین،  افزایش عمر تجهیزات و تاسیسات اشاره کرد.

مهمترین برنامه‌های آبفا در سال 1402

مدیرعامل آبفای کاشان درباره مهمترین برنامه‌های این شرکت در سال 1402 گفت: مهمترین برنامه‌های شرکت در سال 1402 کاهش پرت آب از طریق اصلاح شبکه و تاسیسات شهری و روستایی، احداث مخازن ذخیره آب شرب، احداث سامانه‌های تله متری شهری و روستایی، توسعه شبکه و تاسیسات فاضلاب شهر کاشان و اجرای پروژه فاضلاب شهر نوش آباد است.

 

مشکات آنلاین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

 اینستاگرام تلگرام  / ایتا / بله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.