کاشان و سوغات قم

صادق صدقگو: در طبابت و دیانت، تخصص یا دانش ویژه‌ای ندارم و در حد متعارف از کارشناسان متخصص در هر دو حوزه کاری تبعیّت می‌کنم.

اینکه ویروس کرونا چگونه و از کجا به شهر قم رسیده است یا چرا و به چه علت کارشناسان و متخصصان، مانع شیوع و انتشارش از آن مبدا به کل کشور نشده‌اند هم در حیطه اطلاعات شخصی من نیست.

اما اطلاع دارم که انبوهی از مردم قم پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در این شهر، به شهرستان کاشان سفر کردند و برخی هم چند روزی میهمان کاشانی‌ها بودند یا منزلی را اجاره کردند که بعضاً همچنان ادامه دارد و شهروندان قمی هر روز صبح در محل کار خود حاضر می‌شوند و بعد از ظهر مجدداً به کاشان باز می‌گردند.

بر این اساس، شهر کاشان یکی از کانون‌های شیوع کرونا در کشور شده است و «بخش قابل توجهی» از مردم در بیمارستان‌های متعدد شهر با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند. بیمارستان صحرایی هم تدارک دیده شده و «جماعتی» از همشهریانم نیز به علت آلودگی به این ویروس روی در نقاب خاک کشیده‌اند.

اطلاع‌رسانی در خصوص وضع موجود، محدود است و بخشی از مردم کاشان آنگونه که باید و شاید، خطر را درک نکرده و ماجرا را جدی نگرفته‌اند. از این رو، زنجیرۀ آلودگی و انتشار ویروس در کاشان قطع نشده است.

سوال و ابهام اینجاست که:

آیا رفتارِ کنترل نشدۀ شهروندانِ قم و درگیری شدید کاشان در این ماجرا (علی‌رغم اتخاذ تدابیر ویژه در زمینۀ مدیریت بحران) در «روز حساب» به عنوان قتلِ غیر عمد کاشانی‌ها محسوب خواهد شد؟!

آیا عدم هشیاری و بی تفاوتی مردم کاشان به این موضوع و در پی آن عدم رعایت توصیه‌های پیشگیرانه و تذکرات بهداشتی – به دلیل فقدان اطلاع رسانی شفاف و عدم صراحت در تشریح وضع موجود – در حکم معاونت یا مشارکت دو سویه در این قتل تلقی خواهد شد؟!

حساب و کتاب این موضوع در نامۀ عمل چه کسانی ثبت و ضبط خواهد شد؟!

کدامیک از ما – به عنوان ناقل ویروس کرونا – قاتل دیگری بوده‌ایم یا خواهیم بود؟!

اگر «سوغات قم» عامل آشفتگی و آلودگی شهرمان شده است، تدبیر و مسئولیت‌پذیری ما می‌تواند این زنجیرۀ شوم را قطع کند. تشریح دقیق و تفسیر صریح وضع موجود باعث ایجاد حساسیت ویژه در جامعه و به تبع آن رعایت بهتر و بیشتر اصول بهداشتی توسط مردم است. اتفاقی میمونی که آغازی برای پایان کرونا در کاشان است.

«کرونا» با کسی شوخی ندارد. پیشگیری و حتی درمانش در عین سختی، بسیار ساده است.

بیایید دانسته یا نادانسته، قاتل یکدیگر نباشیم.

1 نظر
  1. حیدر می گوید

    سلام. شهر آران و بیدگل با 100هزار نفر جمعیت تنها یک بیمارستان فعال دارد و این بیمارستان جوابگوی بیماران کرونایی نیست. روزانه شاهد فوت 4الی 5 نفر از همشهریان آران و بیدگلی هستیم. خیلی ها در بیمارستا ندر بخش اورژانس چند هفته بستری هستند و هنوز به بخش اصلی بیمارستان به دلیل نبود تخت نرفته اند. وضعیت در شهر اران و بیدگل خیلی خطرناک است و ما روزانه شاهد فوت همشهریان مان به علت کرونا هستیم. خواهشا چاره ای اندیشیده شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.