کشف نحوه آب‌رسانی قرون میانه اسلامی در شهر زیرزمینی نوش‌آباد

سیستم پیچیده آب‌رسانی متعلق به قرون میانه اسلامی، در پنجمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی شهر زیرزمینی نوش‌آباد کشف شد.

به گزارش ایرنا از پژوهش‌گاه میراث فرهنگی و گردشگری، زهرا ساروخانی با اعلام این خبر گفت: این سیستم که دارای سازه‌های آبی تاریخی است، در دو دوره تاریخی احتمالا ایلخانی و صفویه احداث شده است.

به گفته این باستان‌شناس، این‌که قدمت این آثاربه دوره قبل از اسلام و با کاربری ویژه برسد نیازمند ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی و تکمیل مطالعات در این خصوص است.

ساروخانی اعلام کرد: با ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در آینده نزدیک، سازه‌های آبی شهر نوش‌آباد در کنار سایت‌موزه شهر زیرزمینی، به موزه آب تبدیل خواهند شد.

وی گفت: نتایج به‌دست‌آمده تاکنون در خصوص دستکندهای نوش‌آباد بیان‌گر وجود یک نظام اجتماعی ویژه مورد توجه صاحب‌نظران مطالعات اجتماعی و باستان‌شناسی است.

این کشف در کنار دیگر آثار شناسایی‌شده شهر زیرزمینی نوش‌آباد، نظیر پایاب، قناب و دستکندهای منشعب از آن، مجموعه بی‌نظیری را به‌وجود آورده که راه را برای ثبت جهانی آن آسان و هموار می‌کند.

قابلیت تبدیل این کارگاه بعد از حفاری‌های باستان‌شناسی به سایت موزه آب از دیگر ویژگی‌های مهم آثار به‌دست آمده در این فصل است. با توجه به مطالعه و شواهد به‌دست آمده تاکنون قدمت آثار کشف‌شده به دوره صفوی و قبل از آن (ایلخانی ـ سلجوقی) می‌رسد.

شواهد به‌دست آمده در کاوش‌های باستان‌شناسی این فصل، تعداد طبقات این شهر را به چهار طبقه رسانده که به وسیله چاه‌های عمودی به یک‌دیگر متصل می‌شوند.

از دیگر کشفیات این کاوش، پله‌های دستکند است که در بعضی قسمت‌ها در اختلاف سطح‌ها ایجاد شده است.
همچنین حجم قابل توجه سفال‌های به‌دست آمده، طی فصل‌های دوم و چهارم در برگیرنده تمام روش‌های سفال‌گری در همه قرون اسلامی بوده است.

این در حالی است که اهمیت و جایگاه ویژه شهر کاشان در صنعت سفال‌گری در سطح ملی و جهانی پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی نوش‌آباد را بر آن داشت تا تهیه بانک اطلاعاتی سفال اسلامی از مجموعه به‌دست آمده را در محل ساختمان پایگاه در دستور کار خود قرار دهد که بعد از تکمیل و طی مراحل اداری، به مراکز مطالعات سفال دوران اسلامی تبدیل خواهد شد.

فصل چهارم کاوش باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی نوش آباد مدت 30 روز و با مجوز پژوهش‌گاه میراث فرهنگی و گردشگری و اعتبار مالی شهرداری نوش‌آباد به طول انجامیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.