کشف 12 گور چکمه‌ای در محوطه باستانی جوشقان و استرک

سرپرست هیات باستان‌شناسی کاوش‌های محوطه باستانی جوشقان و استرک در کاشان، از کشف 12 گور چکمه‌ای و بقایای اشیایی از دوره برنز تا آهن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه کاشان «محسن جاوری» گفت: این کاوش‌ها که با برگزاری دوره آموزشی با حضور استادان بین‌المللی انجام می‌شود، منجر به کشف ظرف‌های سفالی خاکستری و مهره‌هایی از جنس سنگ و عقیق از دوره برنز تا آهن شده است.

وی افزود: فصل سوم کاوش محوطه باستانی جوشقان و استرک در 2 کارگاه انجام می‌شود که در یکی از کارگاه‌ها 10 گور از نوع چکمه‌ای (شفقت گریو) با تدفین مرد، زن، کودک و نوزاد کشف شد.

رئیس میراث فرهنگی کاشان به وجود دست‌خوردگی‌های تاریخی در هشت گور اشاره و بیان کرد: این گورستان بین 600 تا 800 سال مورد استفاده قرار داشته و دست‌خوردگی‌ها در همان دوره زمانی و به احتمال زیاد برای به‌دست آوردن اشیای مفرقی انجام شده است.

وی گفت: 2 تدفین از نوع چکمه‌ای نیز تا کنون در کنار ظرف‌های سفالی خاکستری، مهر، مهره‌هایی از جنس سنگ و عقیق، اشیای فلزی شامل نیزه، النگو، گوشواره، سنجاق لباس و سر مفرقی از کارگاه دوم کشف شده است.

جاوری همچنین به کشف ظرفی با بقایای سه پاچه گوسفند یا بز در کنار سر متوفی در این محوطه اشاره کرد و یادآور شد: 2 سال پیش مشابه این مورد در استان خراسان کشف شده بود.

وی مطالعه همزمان بقایای انسانی، حیوانی و طبقه‌بندی استخوان‌ها را ویژگی این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی عنوان کرد و افزود: دستاوردهای فصل سوم کاوش‌های محوطه باستانی جوشقان و استرک پس از پایان حفاری‌ها با حضور کاوشگران در قالب نشستی تخصصی رونمایی خواهد شد.

فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه باستانی جوشقان و استرک با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حال انجام است.

روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیت 2 هزار و یک هزار و 300 نفر در فاصله 22 و 17 کیلومتری کاشان قرار دارند و محوطه باستانی در محدوده بین این دود روستا قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.