انتشار کتاب «تولد دوباره» مقالات عرفانی و ادبی زنده‌یاد علی حسین‌پور

مدیر ارتباطات فرهنگی دانشگاه کاشان گفت: کتاب «تولد دوباره» با زیرعنوان «مجموعه مقالات عرفانی و ادبی استاد دکتر علی حسین پور (ره)» از سوی نشر «هستی‌نما» و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه کاشان، در پانصد نسخه به چاپ رسید.

«امیرحسین مدنی» افزود: هدف از انتشار این کتاب، آشنایی بیشتر دانشجویان، استادان و مشتاقان رشته زبان و ادبیات فارسی با میراث عرفانی کهن و ادبیات معاصر است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب «تولد دوباره» که به همت دوست نویسنده «رضا روحانی» (دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان) گرد آمده، شامل مقالات علمی- پژوهشی مرحوم حسین‌پور است که عمدتاً در حوزه عرفان و ادبیات معاصر به نگارش درآمده است و می‌تواند کتاب قابل اعتنا و استنادی برای پژوهش‌گران و مشتاقان، بویژه دانشجویان رشته‌های ادبیات فارسی و الهیات و عرفان باشد.

مدنی برخی از مقالات این کتاب را «بررسی مقایسه ای مفهوم عشق در نگاه حافظ، گوته و پوشکین»، «مرگ پیش از مرگ و تولد دوباره در عرفان و ادب فارسی»، «حماسه عرفانی و تجلّی آن در شمس نامه مولانا»، «بازتاب معماری سنّتی کاشان در اشعار سپهری»، و «وطن دوستی در شعر بهار» عنوان کرد و افزود: بی‌شک زنده‌یاد دکتر حسین پور و امثال او با خُلق و خوی «ایثار و گذشت و جوانمردی و فتوّت»، مرگ را به سخره گرفته‌اند و با شفقت و صفای قلب و مناعت طبع خود، آن قدر مرگ را بی‌قدر کرده‌اند که «مردنی چنان، غبطه بزرگ زندگانی شد».

جاودان‌یاد «علی حسین‌پور» که متولّد خطه سرسبز گیلان و روستای چاف از توابع لنگرود بود، دانش‌آموختع مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تربیت مدرس (1380) بود و رساله دکتری وی با عنوان «جریان‌های شعری معاصر فارسی» در سال (1384) از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ و منتشر شد.

مرحوم حسین پور از سال (1376) در کسوت هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کاشان، خدمات علمی- آموزشی خود را آغاز کرد و در تدریس و تعلیم و پژوهش، از هیچ تلاش عالمانه، مخلصانه و مجدّانه ای کوتاهی نکرد.

وی سرانجام در مسیر و مسافرتی نوع دوستانه که به قصد دستگیری و درمان دانشجویی نیازمند انجام می‌گرفت، در حادثه‌ای جاده‌ای به تاریخ پنجم اردیبهشت سال (1385)، جان به حضرت جانان نثار کرد و تولدی دوباره یافت.کتاب تولد دوباره دکتر علی حسین‌پور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.