از دو کتاب رونمایی و یک رمان مورد نقد و بررسی قرارگرفت

نشست ادبی رونمایی از «او کمی بهتر از یک قاتل بود» نوشته «فاطیما فاطری» و «تهی تراژدی» نوشته «لیلا ساتر» و نقد و بررسی «مای ما» اثر «فاطمیا فاطری» با حضور «راضیه تجار» در خانه دوست برگزار شد.

در این نشست که به‌همت «انجمن ادبی بانوان کاشان» و با همکاری «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» عصر دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه و از ساعت ۱۷ برگزارشد، پس از خیرمقدم «زهرا رسول‌زاده» دبیر انجمن ادبی بانوان کاشان به مهمان برنامه و حاضران در نشست، بخشی از رمان «مای ما» توسط «میثم کفیل» عضو گروه دوبله بامبو کاشان روایت و اجرا شد و سپس «مهدیه ابوالقاسمی» عضو نوجوان انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاشان قصه‌ای کوتاهی خواند.

در ادامه با حضور استاد «احمد اسلامی» نویسنده و شاعر و استاد بازنشنسته دانشگاه، و «راضیه تجار» از کتاب «او کمی بهتر از یک قاتل بود» نوشته «فاطیما فاطری» رونمایی شد.

سپس «عطیه راد» داستان‌نویس و منتقد ادبی، ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نشست ادبی، در سخنان کوتاهی با اشاره به درون‌مایه دینی «مای ما»، تصریح کرد: این کتاب رمان اول خانم «فاطری» است و طبعا ویژگی‌ کار نخست و رمان اول بودن نویسنده را دارد و در نقد و نگاه به آن باید این ویژگی را مدنظر داشت.

وی گفت: «مای ما» کتابی خوشخوان و روان است و پیچیدگی‌های زبانی را ندارد و در عین حال شخصیت‌پردازی ضعیف و سیاه و سفید نشان‌دادن شخصیت‌های محوری داستان و ایرادی به منطق روایی داستان می‌تواند به عوان نقطه ضعف‌های این اثر مورد توجه باشد.

در ادامه «ساره‌سادات رضوی» عضو نوجوان دیگر انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کاشان قصه کوتاهی خواند و «فاطمه اکبری» عضو دیگر گروه دوبله «بامبو» بخشی از کتاب «تهی تراژدی» نوشته «لیلا ساتر را» روایت و اجرا کرد و بلافاصله با حضور مصطفی جوادی مقدم ريس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، راضیه تجار و احمد اسلامی از این کتاب رونمایی شد.

سپس «راضیه تجار» داستان‌نویس و مهمان برنامه با اشاره به این‌که با محتوای رمان «مای ما» کمی زاویه دارم اظهارداشت: هریک از شخصیت‌های محوری رمان نماد یک فکر و اندیشه هستند و داستان تضاد این دو فکر را روایت می‌کند و نویسنده جانبدارنه پشت اندیشه یکی از شخصیت‌های محوری داستان می‌ایستد.

وی به پایان داستان که با تشییع جنازه شهدا همراه است اشاره کرد و گفت: این‌که در طول داستان اشاره به خانواده شهدا و جنگ نمی‌شود از نقاط ضعف روایی داستان است.

تجار افزود بخشی از روایت‌های داستان خوب پردازش نشده و این ضعف باورپذیری روایت داستان را برای مخاطب مشکل می‌کند. به علاوه همچنین که خانم «راد» اشاره کردند، شخصیت‌های محوری داستان هم خوب پردازش نشده‌اند.

«مای ما» نخستین رمان «فاطیما فاطری» در ۱۳۱ صفحه است که اوایل سال ۱۳۹۶ توسط نشر نشانه منتشر و برگزیده سومین جشنواره ادبی «لیراو» شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.