دانشگاه غیرکارآفرین تهدید است

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان گفت: اصلی ترین رسالت مراکز کارآفرینی سیاستگذاری کارآفرینی دانشگاه هاست.

«داوود حسنعلیان» با بیان اینکه  بحث کارآفرینی را  امروزه کسی برنامه حاشیه ای و فانتزی برای دانشگاه نمی پندارد اظهار کرد: دانشگاهِ غیرکارآفرین در جامعه امروز نه تنها وجودش فاقد هرگونه مزیتی است بلکه عامل تبدیل سرمایه عظیم انسانی و فرصت های بیشمار به تهدید است، تهدیدی که ضمن نابودی سرمایه های مادی و انسانی مخاطرات بیشماری را به وجود می آورد.

وی خاطر نشان کرد: وضعیت فارغ التحصیلان و خروجی دانشگاه ها به  درجه ای از اضطرار رسیده که موعظه، تشویق و نصیحت در ارتباط با لزوم تغییر نگاه و عملکرد اثرگذار نیست و قطعاً اصرار در تولید محصول ناکارآمد، غیرمرتبط با نیاز، همراه با صرف بودجه کلان در هیچ منطق علمی و اقتصادی نمی گنجد.

وی افزود: در دید و تفکر کارآفرینی جهان را و بخصوص پیرامون خود را غنی از فرصت میدانیم و تشخیص و حل مشکل پیوند میخورد به پاداش بزرگ، این نگاه  مستلزم تمرین ایده پردازی و باور تفکر خود است والبته که این تغییر نگاه از سختترین امور می باشد شاید یکی از تفاوتهای بین کشورهای پیشرفته و توسعه نیافته همین موضوع هست که فاصله ای بین تفکر، نیاز وپاسخ وجود ندارد و به عبارت ساده تر علم و عمل گیلاسی است بدون پوسته و بعضا ما نارگیلی هستیم که برای رسیدن به مغز آن باید از چکش اگاهی بخشی، موقعیت شناسی و آموزش متناسب  استفاده نمود.

وی با بیان اینکه  پویایی و تحرک باید از اعماق کلاس ها، گروه ها و دانشکده ها ایجاد شود اظهار کرد: مرکز کارآفرینی بسته ای از پیشنهادات به منظور شتاب یخشیدن به ایفای نقش واقعی دانشگاه ، به  80 درصد دانشکده هایی که از این رویکرد استقبال کرده اند ارائه نموده است.

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان تاکید کرد: بسته پیشنهادی مرکز که حمایت بنیاد نخبگان سعیدی  را در خود دارد امکان فوق العاده ای را برای تحرک ایجاد می کند.

وی خاطر نشان کرد: همکاران دانشگاهی بخاطر داشته باشند که ساختار غیر کارآفرین خیلی زودتر از انکه تصور میکنیم  مضمحل خواهد شد و زیرا زمان  سیستم های اجتماعی و نهادهای ناکارا  را حذف خواهد نمود برای رسیدن به نسل چهارم دانشگاه و پیمودن مسیر طولانی که دیگران رفته اند تنها باید نگرشها را تغییر داد و بعد از ان همه چیز تغییر خواهد کرد.

حسنعلیان با تاکید بر اینکه مدیران گروهها نیز براساس برنامه ارایه شده باید در اصلاح و بهبود بخشیدن به ارزش آفرینی و فن آفرینی و یا حداقل بهبود بخشی  تلاش نمایند افزود: باید ببینیم هرکسی در هر رشته ای چگونه میتواند مشکلی را حل کند.

وی با بیان اینکه کارافرینی را رویارویی پی درپی با مشکلات بزرگ و یافتن راه های خلاقانه برای رام کردن انها میدانیم گفت: انتظار می رود با بسط و تعمیم فرهنگ و تفکر کارآفرینی که در بسته های پیشنهادی ارایه شده، دانشگاهی خلاق، نوآور و تجاری ساز با رویکرد طرح مسئله و پاسخگو جهت رفع نیاز داشته باشیم.

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان ادامه داد: دانشگاه کاشان با الهام گیری از خلاقیت و نوآوری که در روح و بنیاد جامعه بومی خود نهادینه شده دانشگاهی شاخص و منطبق با زمان ، نوآور و بالنده به ایفای نقش خود بپردازد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.