نباید برای مردم قیافه گرفت

حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری، مردمی بودن را عامل محبوبیت روحانیت در طول تاریخ دانست و از روحانیت خواست از « شان بی جا» قائل شدن برای خود بپرهیزند.

 

رئیس بازرسی دفتر رهبری انقلاب که در دهمین سالگرد آیت الله سید مهدی یثربی امام جمعه فقید کاشان در مسجدجامع زیارت حضرت حبیب بن موسی علیه السلام این شهر سخنرانی می کرد از «کلاس گذاشتن» روحانیت برای مردم انتقاد کرد و گفت: برای خودمان کلاس قائل نشویم به دلها نفوذ می کنیم.

 

ناطق نوری با اشاره با تلاش صاحبان قدرت برای تخریب چهره روحانیت در طول تاریخ، علت ناکام ماندن این افراد را همراهی مردم با روحانیت دانست و گفت: گروهی که قبل از همه با رژیمهای  ستمگر مبارزه کردند همین آخوندها بودند و به همین دلیل حکومتها با روحانیت مخالف بودند. کسی که مقابل رضاخان قلدر ایستاد، آیت الله مدرس بود؛ یک روحانی و عالم دینی شجاع.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امام یکی از شخصیتهایی را که الگوی خود قرار داد و به او افتخار کرد مرحوم مدرس بود. او را تبعید کردند و در زندان به شهادت رسید اما ایستاد. مردم دیدند کسی که مقابل استکبار ایستاد مدرس و مرحوم آیت الله العظمی شاه آبادی است. مردم دیدن کسانی که مقابل خانهای ستمگر ایستاده اند و از حق مظلوم دفاع می کنند، روحانیت است. خب چرا دل نبندند؟!

 

ناطق نوری گفت: آن کسی که در مردم و برای مردم است حاکم دلهاست همانطور که پیامبر خدا صل الله علیه و آله بر دلهای مردم حاکم شد. پیامبر در مرتجعترین جامعه مبعوث شد اما چگونه حاکم دلها شد و از بت پرستان عمار و حنظله ساخت؟ این حقیقتی است که قرآن درباره آن می گوید «ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات» یعنی عالمی که ایمان به خدا دارد و عمل صالح دارد. مردم می بینند یک روحانی ایمان دارد و عمل او با سخنش می خواند. اگر دم از خیرات می زند خودش مرد خیر است و خودش مرد اخلاق و مرد خداست. طبیعی است که «سیجعل لهم الرحمن ودا» خدا محبت او را در دلها میندازد.

 

رئیس بازرسی دفتر رهبر خاطر نشان کرد: مردم ما مردم خوبی اند و خیلی از ما توقع ندارند؛ اما روحانیت ! همین اندازه که ما مردم را تحویل بگیریم و به مردم شخصیت بدهیم و برای خودمان کلاس قائل نشویم به دلها نفوذ می کنیم. قرآن درباره پیامبر می گوید: یا پیامبر!  تو بر یک اخلاق بالا و بلندی قرار گرفته ای و آیه دیگر می گوید پیامبر ما! این لطف خداست که تو با مردم نرم هستی و اگر غلیظ القلب بودی مردم از اطرافت می رفتند. معنای آیه این است که مردم حال قیافه گرفتن ندارند لذا نباید برای مردم قیافه نگیرید.

 

ناطق نوری خطاب به روحانیت گفت: ما نباید برای خودمان شان قائل شویم. چه کسی گفته شان روحانی نیست که به مردم سلام کند؟ مگر ما جانشین رسول خدا نیستیم و مگر پیامبر، پیش سلام نبود؟! چه کسی گفته حتما مردم باید پیش پای من روحانی بلند شوند؟ شان چیست؟ بشو اوراق اگر همدرس مایی/ که درس عشق در دفتر نباشد.

 

وی اخلاق را تنها عامل موفقیت پیامبر صل الله علیه و آله دانست و توضیح داد: تنها عامل موفقیت رسول الله اخلاق او بود. یک مشت وحشی در مسجد پاها را دراز می کرند و دستها را زیر سر می گذاشتند به پیامبر می گفتند «حدثنا». پیامبر با اینها کنار آمد. رمز موفقیت روحانیت این است. پیامبر در کوچه دید یک جمعی دارند بر سر سنگ زورآزمایی می کنند. پیامبر ایستاد و سلام کرد و پرسید چه می کنید؟ گفتند زورآزمایی می کنیم پیامبر فرمود بگویم چه کسی قوی تر است؟ گفتند بگو. پیامبر فرمود اشجع الناس من غلب هواه. مرد آن است که بر نفس غلبه کن. مرد آن است که در جای خلوت چشم بر ناموس مردم ببندد. لذا حضرت امیر درباره پیامبر فرمود پیامبر طبیب دلهاست و می گردد هرکجا مریضی می بیند نسخه ای می دهد.

 

آیت الله یثربی خدمت به مردم را بر عمره ترجیح داد

ناطق نوری ادامه داد: علی چرا بر دلها حاکم است؟ جوانی تخلف کرده بود حضرت دستور داد حد جاری کردند و خون از دست جوان می ریخت. منافقی رسید و به او گفت چه کسی دستت را قطع و تو را بیچاره کرد؟ گفت قطع یمینی سید الوصیین.علی چرا محبوب است؟ چون او با مردم و کنار مردم است.

 

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به روایت «العلماء ورثه الانبیاء» گفت: اما رضا علیه السلام به حمام می رود کیسه را از مردم می گیرد و کیسه آنها را می کشد. اگر من بودم می گفتم این شخص بی تربیت است شان مرا رعایت نکرد. اما امام از شخص معذرت خواهی می کند که اگر کمکاری کردم ببخشید. لذاست که امام محبوب دلها می شود.

 

وی در ادامه سخنانش به سیره امام خمینی در مردمداری اشاره کرد و گفت: امام خمینی ده سال حکومت کرد که ما هرسال کشته می دادیم اما همچنان محبوب دلها بود و کسی از او گله نمی کرد. به روستایی رفتم گفتن این خانواده سه شهید داده است. سر زده به خانه آنها رفتم و به این فکر می کردم که چه بگویم که شان اینها باشد. وارد اتاق که شدیم دیدم که عکس فرزندان شهیدش که یکی از آنها طلبه بود روی طاقچه است. پدر چوپان بود و در منزل نبود. مادر شهیدان به من گفت فلانی سلام مرا به امام برسان بگو که من پنج پسر داشتم سه تا رفتند و دوتا دیگر دارم که در نوبتند و اگر اینها هم بروند پدرشان هم هست و شوهرم هم که برود ما زنها نمرده ایم نکند احساس غربت کنی. وقتی این جمله را به امام گفتم اشک در چشمانش حلقه زد. امام چه کرده با دلها؟ به مردم می گوید من دست و بازوی شما را می بوسم.

 

ناطق نوری افزود: رهبری انقلاب، بعد از امام 27 سال است که رهبری انقلاب را بر عهده دارد اما چرا مردم به او عشق می ورزند؟ یکی از کارهای ایشان این است که شبانه با خانواده های شهداء دیدار دارد. با مردم است و جدای از مردم نیست.

 

وی با تاکید بر لزوم مردم داری روحانیت از آیت الله یثربی به عنوان یک روحانی مردمدار یاد کرد و ادامه داد: آیت الله یثربی چه کرده است که بعد از ده سال این همه جمعیت در سالگرد او شرکت می کنند؟ علت آن همان رمزی است که پیامبر با آن بر دلها حاکم شد. رمز موفقیت ما فخرنفروختن به مردم است.آیت الله یثربی با لبخند و تواضع و «جانم جانم» گفتن به مخالفان دل آنها را هم به دست آورد. او وقف مردم بود. آقازاده محترمشان گفتند که به پدر گفتم یک عمره برویم گفتند نمی رود چون همین که من در کاشان باشم و گرفتاری مردم را رفع کنم بهتر از عمره است. مردم کاشان این خاطرات را در ذهنشان مرور می کنند.

منبع: شفقنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.