نابغه ۵ ساله کاشانی فیزیک و شیمی میداند، انگلیسی و عربی هم حرف میزند
کودک ۵ ساله کاشانی با ضریب هوشی بالای ۱۴۰ از دیار غیاثالدین جمشید، فیزیک و شیمی میداند و به دو زبان انگلیسی و عربی سخن میگوید.
به گزارش تسنیم «آرش آمرزش» جدول مندلیف را کاملا حفظ است و عناصر آن را میشناسد. بسیاری از فرمولهای فیزیک را درک کرده و حفظ است، مفاهیم پایه ریاضی را کاملا میداند و فهم مناسبی از تقسیم و ضرب و جذر اعداد دارد. او براحتی قادر به انجام محاسبات ریاضی است.
داود آمرزش پدر این کودک نابغه ایرانی میگوید: آرش متولد مهرماه سال 91 است و در حاضر 5 سال دارد. او از 7 یا 8 ماهگی رنگها و اشکال هندسی مانند ذوزنقه را کاملا میشناخت. از همان سن 8 ماهگی من و مادر آرش متوجه استعداد خاص او شدیم. بنابراین تشویق شدیم تا با او بیشتر کار کنیم.
آمرزش افزود: به این دلیل که مادر آرش معلم زبان انگلیسی هست و با کودکان بسیاری سر و کار داشته است شروع بهکار کردن با او کرد. او در همان سن 8 ماهگی میتوانست کلمات را تشخیص دهد. به عنوان مثال قادر به تشخیص اسم آرش بود.
وی اضافهکرد: آرش در سن دو سالگی کاملا میتوانست مانند یک کودک هفت ساله که اول ابتدایی خود را تمام کرده بخواند و بنویسد. اصل پیشرفت آرش از این سن شروع شد و ما هم کم کم باور کردیم که او تواناییهای خاصی دارد. در سن دو و نیم سالگی همه چیز از زیرنویس تلویزیون تا نوشتههای در و دیوار توجه او را جلب میکرد.
پدر این کودک گفت: آرش در سه سالگی آرش بدون اشکال زبان انگلیسی را یاد گرفت و کمکم به زبان عربی هم رو آورد. او در این سن میتوانست مانند یک کودک 11 ساله به زبان انگلیسی بخواند و بنویسد. پس از آن من و مادر آرش برای او همه کتابهای اول ابتدایی را مانند ریاضیات، فارسی و علوم گرفتیم و از آن جا با اعداد و عملیات ریاضی آشنا شد.
آمرزش تاکید کرد: او در سن چهار سالگی با علاقه خودش کاملا جدول ضرب را یاد گرفت و میتوانست ضرب اعداد را انجام دهد. من به عنوان پدر آرش همیشه معتقد بودم که کودک باید کودکی کند و فشاری روی او نباشد اما او با کنجکاوی خودش شروع به یادگیری کرد و دیگر او بود که جلو میرفت و ما را به دنبال خودش میکشید. مثلا به کتابخانه میرفت و کتاب فیزیک را انتخاب میکرد. پس از آن ما کتابهای دورههای بالاتر را برای او گرفتیم و او شروع به خواندن کرد.
پدر آرش بیان کرد: کم کم من و مادر آرش کمی نگران او شدیم که با این شرایط خاص آرش نباید مانند کودکان معمولی به کلاس اول برود و تلاش کردیم تا استعدادهای او را هدایت کنیم. بنابراین او را در سن چهار سالگی برای تعیین سطح استعداد به دانشگاه تهران بردیم و با «تورج منتظری» آشنا شدیم. او پس از ما بیشترین تلاش را برای آرش انجام داده است. او به مدت یک هفته با آرش فیزیک کار کرد و آرش توانست بیش از 10 فرمول فیزیک را با فهم مفاهیم آن حفظ کند و مسئله حل کند اساتید دانشگاه ضریب هوشی آرش را بیش از 140 سنجیده و گفتند فوقالعاده و ضریب بالایی است.
وی با اشاره به اینکه دیگر ما قادر به جوابگویی سوالات تخصصی آرش نیستیم گفت: او را به دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاه شریف بردیم. بعضی از اساتید با او کار کردند و گاهی هم او را سر کلاسهای خود میبردند. بیشتر هدف ما گرفتن راهکاری برای هدایت فرزندمان توسط اساتید مطرح بوده است. آرش با کنجکاوی از اینترنت و کتاب به دنبال پاسخ خود است وی با مطالعه روی کره زمین پایتختهای اکثر کشورها را میشناسد.
پدر آرش گفت: آرش بسیار باهوش و کنجکاو است و من دلم نمیخواهد این استعداد خدادادی در فرزندم مهجور بماند و برای شکوفا شدنش هر کاری بتوانم انجام میدهم و از مسئولان میخواهم که به بارور شدن اندیشهها بیشتر توجه کنند.
سلام در مورد این کودک خیلی جاها شنیدم حتی اگر خارج از کشور هم بره به صورت جهشی باید پایه های ابتدایی آموز و پرورش رو طی کنه این یک قانون کلی هست و چیزی از ارزش های یک نابغه کم نمیشه
الف