کاشان به عنوان شهر ملی نساجی سنتی معرفی شد

کاشان به عنوان شهر ملی نساجی سنتی معرفی شد.

به گزارش صدا و سیما، رییس اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: پس از بررسی پرونده و ارزیابی شاخص‌ها در نشست شورای انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی که سالی یک بار برگزار می‌شود، کاشان با کسب حد نصاب نمره به عنوان شهر ملی نساجی سنتی معرفی شد.

محسن جاوری، ترویج و توسعه صنایع دستی، جاذبه‌های گردشگری، میراث فرهنگی، صادرات و میزان فعالیت تشکل‌های غیر‌دولتی در شهر‌ها و روستاها را از شاخص‌های مورد توجه شورا برای ثبت ملی دانست و افزود: در مرحله بعد که شهرها و روستاها به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی می‌شوند، کاشان می‌تواند به عنوان نامزد شهر جهانی نساجی سنتی باشد.

وی گفت: در حال حاضر کاشان 43 کارگاه شعربافی، زری‌بافی، مخمل‌بافی، زیلو‌بافی و چادر شب‌بافی فعال دارد که بیش از 80 نفر در این کارگاه‌ها فعالیت هنری دارند و موفق به کسب 11 نشان بین‌المللی و 33 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شده‌اند.

شهرستان کاشان بیش از هفت هزار و 500 سال قدمت دارد و تپه‌های سیلک در این شهرستان به عنوان نخستین تمدن شهرنشینی شناخته می‌شود.

آثار به‌دست آمده همچون حلقه‌های دوک‌مانند که از گل رس پخته و ساخته شده از سنگ و همچنین حکاکی انسانی با لنگ به کمر بسته روی دسته‌های چاقو نشان دهنده وجود پارچه در آن زمان بوده است.

در کتاب تاریخ کهن ایران نقل‌شده که در سده یازدهم هشت هزار کارگاه بافندگی و 250 کارگاه ابریشم‌بافی در سال 1212 در کاشان فعال بوده‌اند.

دو ماه پیش معاون اداره کل میراث فرهنگی کاشان از انتخاب کاشان به‌عنوان شهر ملی نساجی خبر داده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.