حاشیه‌های یک تصویر ناب «طبیعت‌گردی» ولی «غیرزیست‌محیطی»

علی خالوئی، لیدر طبیعت‌گردی : این تصویر، در نگاه تکنیکال عکاسی ، شاید حس خوبی به بیننده بدهد،

رنگ آبی آسمان آمیخته با تکه‌های از ابرهای سفید رنگ «سیروس»، یک درخت سرسبز، دیوارهای سنگ چین قدیمی و یک لنگه در چوبی و در درگاه درب، گوسفندانی در حال چرا، تجمیع آسمان آبی، دیوارهای سنگ‌چین و چرای گله گوسفند آرزوی هر طبیعت‌گردی‌ست، تا در روستا به نظاره بنشیند، و بدور از یک زندگی ماشینی با چای آتشی لذتی ببرد و کامی از طبیعت بگیرد.

فرصتی که به لطف تکنولوژی عکاسی، شما بنظاره نشسته‌اید.

شاید تصور فرمایید، سوژه‌ی از تصویر فراموش شده،  «بوته‌های روی دیوار».

خیر، از قضا، هدف این یادداشت، بوته‌های مرتعی کنده شده در روی دیوار و دیوارهای مشابه روستای‌ست که در اکتر باغ‌دیوارهای روستاهایمان شاهدیم.

نقش این بوته‌ها، جلوگیری از باران خوردگی، ترک‌خوردگی و تخریب، امنیت احشام یا محصولات باغی  و جلوگیری از دست‌اندازی به داخل محوطه‌ی دیوارست.

تا اینجای کار، طبیعت در خدمت انسان است و شاید به نظر قابل قبول؛ ولی شوربختی ماجرا این‌جاست، وقتی این حجم از بوته‌های مرتعی کنده شده، روی ديوارهای گلی، نصب شود، مراتع‌مان که دچار «چرای بی‌رویه» ، «چرای خارج از فصل» و  «چرای غیر مجاز» هست، هر روز فقیر و فقیرتر می‌شون، این را دیگر می‌شود قوز بالای قوز،  «مدیریت منابع زیستی‌مان» دانست.

راهکار :
روستاییان عزیزمان، لازم است از کندن بوته‌های مراتع پرهیز کنند، تا باغات‌شان دچار «سیل و ریزگرد» نشود. تا باغاتشان دچار «آفات و بیماری‌ها» نشود، تا باغاتشان دچار  «سرمازدگی و یخ‌زدگی» نشوند.

نقش بسیار جزئی گیاهان مراتع، کاهش مخاطرات طبیعی اعم از سیل، ریزگرد، بیماری‌های و آفات گیاهی، خشکسالی، یخ‌زدگی‌ست،

لطفاً به «فرزندانمان» فکر کنم.
«بدون طبیعت» زندگی‌مان ممکن نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.