شوی زیورآلات و ماجرای کارمند متخلف

امضاء محفوظ*: انصاف حلقه گمشده این روزها ماست. امام علی (ع) در نامه 53 نهج البلاغه، انسان بی انصاف را  فردی دانسته که با خدا سر جنگ دارد. و این یعنی بی انصافی را عین بی دینی می داند، همچنانکه صراحتاً نیز گفته اند: لادین لمن لا انصاف له!

 

انصاف آمیخته ای از مروّت و شرافت و آیینه ی تمام نمای دیانت است که می توان آن را در کلمه «انسانیت» خلاصه کرد.

 

یکی از دوستان فرهنگی مدتی پیش در محفلی دوستانه، خاطره ای از سالهای دهه شصت و اوج رقابتهای سیاسی و درگیری های کلامی جناح چپ و راست در کاشان تعریف می کرد: در سال 1365 «سید احمد کاشانی» نماینده وقت نطنز و قمصر به اتهام اقداماتی علیه امنیت ملی دستگیر و روانه زندان شد. از آنجا که وی به لحاظ فکری منتسب به جریان سیاسی مقابل ما بود، جریان سیاسی ما جلسه ای داخلی برای برنامه ریزی جهت روشنگری و به تعبیری حداکثر بهره برداری از این ماجرا را برگزار کرد. در میانه این جلسه که سخنران با شدت و حدت از شرایط حساس کشور در جنگ تحمیلی و رشادتهای شهدا، رزمندگان و ایثارگران در جبهه ها سخن می گفت، اشاره ای هم به اقدامات احمد کاشانی داشت و او و حامیانش در کاشان را محکوم کرد. یکی از حاضرین به نشانه اعتراض و در تکمیل صحبت‌های سخنران، با تذکری می گوید: انصاف داشته باشید و دو طرف را ببینید. مگر سید مهدی هاشمی که تا حدودی به لحاظ فکری به این طرف منسوب است، چنین اتهاماتی ندارد و او هم الان در زندان نیست؟!؟ چرا به این موضوع اشاره ای ندارید؟ اگر واقعاً سخنان از سر دلسوزی برا کشور و به منظور حفظ نظام و حمایت از امام است، اتهامات این دو نفر چه تفاوتی با هم دارد که یکی را باید در بوق و کرنا کرد و دیگری سانسور شود؟

 

اوضاع فعلی شهر ما هم پس از گذشت بیش از سی سال هنوز همان گونه است! داستان مطایبه آمیز یک بام و دو هوا، همچنان توصیف اوضاع شهرماست.

 

فردی به دلیل عدم آشنایی کامل با قوانین و یا عدم شناخت کامل با برخی از هنجارها (با نگاه خوشبینانه) یا تعمداً برای تبلیغات برند و سود بیشتر (با نگاه بدبینانه) در شهر کاشان خلاف قوانین به ویژه ماده 5 دستور العمل شرایط و ضوابط و معیارها و چگونگی برگزاری نمایشگاه مد و لباس اقدام به برگزاری شو زیورآلات در خانه نگین کرده است. ماجرایی که به بارها توسط مسئولان دولتی و غیر دولتی محکوم شد. تیم رسانه ای جریان منتسب به طیف شکست خورده در انتخاباتهای اخیر، با اهدافی خاص فریاد «وا اسلاما» سر دادند و موضوع را Trend اول شهر و شاید کل کشور کردند و ضمن محکومیت این ماجرا (که قطعاً نوعی تخلف محرز از هنجارهای بومی،شرعی و قانونی بود)، فرد برگزار کننده و همچنین خانواده اش را با بدترین الفاظ و القاب هدف قرار دادند تا اینکه وی دستگیر و روانه زندان شد.

 

بعد از گذشت کمتر از دو هفته، اخباری منتشر که فردی منصوب به همین جریان، پس از جعل امضا و کلاهبرداری، متواری شده است.

 

متدیّنینی که تا دیروز فریاد «وااسلاما» و «واشریعتا» آنها، گوش فلک را کر کرده بود و در ریختن آبروی یک شهروند کاشانی (هرچند متخلف) از هم سبقت می گرفتند، به یکباره شعار عدالت محوری و مبارزه با فساد و تبعیض را فراموش کرده و همه را توصیه به تقوای الهی می کنند و به دلیل اینکه کلاهبرداری این رفیقِ شفیقِ همفکرشان تنها 400 میلیون تومان و تعداد شاکیان نیز کمتر از 10 نفر است! این موضوع را صراحتاً امری بسیار عادی و معمولی دانسته و منتقدان را با برچسب سیاسی کاری، توصیه به سکوت می کنند.

 

برادران من!

سو استفاده و کلاهبرداری، جعل امضا و دستکاری در اسناد جرم محرز است. حتی اگر برای یک ریال و یا یک نفر باشد. البته با کمال تاسف، قانون ذکر نکرده است که اگرمبلغ کلاهبرداری آن کمتر از 500 میلیون تومان بود، همانند دوره سابق، بتوان قانون را دور زد تا با ترک تشریفات به راحتی از آن عبور کنید.

 

این مورد می توان مُشتی نمونه از خروار باشد. کسی که به راحتی دست به چنین کاری می زند و نگرانی، دلهره و اضطرابی نیز ندارد، نشان دهنده آن است که برخی از شرایط محیطی و داخلی در محل کار خود را مناسب دیده و در همان بدو ورود به این سمت سوق پیدا کرده است. پس این رشته، سرهای پیدا و پنهانی دراز دارد.

 

اگر آن مورد شو جواهر و زیور آلات در خانه نگین هنجار شکنی و بی قانونی بود (که بود)، این  مورد هم هنجار شکنی و بی قانونی است.

 

اگر آن مورد شو جواهر و زیور آلات، ننگین و فساد برانگیز بود، این مورد هم قطعاً اینگونه است.

 

اگر به شدت موضوع قبلی، این اتفاق را محکوم نمی کنید، حداقل دیگران را با هجمه و فشار، وادار به سکوت نکنید که این از انصاف به دور است.

 

مولایمان علی(ع) در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر می فرماید: اگر انصاف را پيشه خود نسازی ستم كرده‏ای و كسی كه به بندگان خدا ستم كند خدا دشمن اوست و كسی كه خدا دشمن او باشد دليلش را باطل می‏سازد (عذرش را نمی‏پذيرد) و چنين شخصی با خدا در جنگ است مگر آن‌كه دست از ستم بردارد و توبه كند.

 

بیایید بجای سخن گفتن از کلام مولا، به آن عمل کنیم تا رستگار شویم.

 

توضیح مشکات آنلاین:

* یک شهروند با ارسال این یادداشت برای مشکات آنلاین، خواستار انتشار آن با امضای محفوظ شده است.

لازم به توضیح است یادداشت‌های منتشر شده در مشکات آنلاین الزاما نظر این رسانه یا به معنای حمایت آن از یک تفکر و یا جریان نیست و این رسانه بر خود لازم می‌داند تا شرایط برابری را برای همه اصحاب قلم فراهم کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.