شورای چهارم درسِ عبرت شورای پنجم

محمد علی خرمی: مشکات‌آنلاین چندی قبل با انتشار یک نظرسنجی نظر مردم مشکات را درباره‌ی عملکرد چهارمین شورای اسلامی این شهر پرسید.

 

151 نفر در این نظرسنجی شرکت کرده و 107 نفر گزینه «بسیار ضعیف»، 18 نفر گزینه «عالی»، 17نفر گزینه «ضعیف» و 9 نفر گزینه «نسبتا خوب» را انتخاب کردند.

 

نتیجه این نظرسنجی نشان داد که 82 درصد از عملکرد شورای چهارم رضایت نداشته‌اند. حضور بسیار کمرنگ مردم در چند جلسه‌ای که شورا به منظور ارائه گزارش عملکرد برگزار کرد، نشان می‌دهد که نظرسنجی بسیار به واقعیت نزدیک است.

 

نتیجه نظرسنجی برای هم برای اعضای شورای چهارم مفید است و هم برای اعضای شورای پنجم آموزنده و درس عبرت.

 

برای شورای چهارم مفید است؛ چون آن‌ها می‌توانند نظر واقعی مردم را درباره عملکردشان مشاهده کنند.

 

برخی از اعضای شورای چهارم کسانی بودند که با شعارهای رنگ و وارنگ پا به عرصه رقابت گذاشتند و در طول فعالیت شورای سوم هم از هیچ انتقاد و تخریبی کوتاهی نکردند.

 

یکی از آقایان شعار سر داد که «شورای مردمم نه شورای شهرداری» و یکی دیگر که دستی بر قرآن و محراب داشت، در اوج فعالیت‌های عمرانی شهرداری قلم روی کاغذ برد، طومار نوشت تا به مسئولان کاشان بگوید عملکرد شورا و شهرداری بد است و تمام این حاشیه ها، چوبی شد لای چرخ شورا و شهردار وقت.

 

یکی دیگر از آقایان دوشادوش «اصغر گرانمایه پور» نماینده اسبق کاشان در مجلس شورای اسلامی به مسجد المهدی آمد، کنار صندلی او دوزانو نشست و به جای اینکه از فرصت حضور نماینده برای حل مشکلات مردم استفاده کند، به تخریب شورای وقت پرداخت و سرانجام گفت وقتی که شورا نمی‌تواند کار کند بهتر است استعفا دهد.

 

این افراد چهار سال سکان مدیریت شهری مشکات را به دست گرفتند و نتیجه حضورشان آن شد که همه دیدند.

 

حالا همه آن‌ها می‌توانند با مرور گذشته و نگاه دقیق به این نظرسنجی، به تصویر واقعی‌تری از جامعه و حتی شورا برسند.

 

این نظرسنجی می‌تواند برای اعضای شورای پنجم درس عبرت باشد؛ چرا که نشان می‌دهد اگر مانند شورای چهارم عمل کنند به همان عاقبت دچار می‌شوند.

 

پس اعضای شورای پنجم به یاد داشته باشند:

 

  1. شورا و شهرداری باید برنامه داشته باشد و بر اساس برنامه چشم انداز حرکت کنند و گرنه دچار روزمرگی می‌شوند.

زمان برنامه‌ی چشم انداز پنج ساله مشکات که زمان «محمد گذرنوئی» تهیه شده بود در زمان شورای چهارم تمام شد؛ اما اعضای شورا هیچ اطلاعی از آن نداشتند و تلخ‌تر آنکه برخی از آنها اصلا نمی‌دانستند که شورا باید به دنبال تهیه چنین برنامه‌ای باشد.

 

  1. شورا محل تصمیم‌گیری جمعی است و نتایج عملکرد آن‌ها به نام یک شخص تمام نمی‌شود بلکه به پای همه نوشته می‌شود.

اینگونه نخواهد بود که فردا بتوانند از دفتر شورا خارج شوند و بگویند من نبودم فلانی بود یا وظیفه من نبود وظیفه فلانی بود. تک تک اعضای شورا باید بتوانند از عملکرد این مجموعه دفاع کنند.

 

  1. مردم از تک تک اعضای شورا انتظار خدمت دارند.

بهتر است هر عضو شورا بر اساس تخصصی که دارد، مسئولیتی را برعهده بگیرد و نتایج پیگیری‌هایش را به مردم بگوید.

 

و شایسته است که هر عضو شورا روزی را برای پاسخگویی به مشکلات مردم انتخاب کرده و در دفتر شورا حضور داشته باشد.

 

  1. مردم دریک روند اجتماعی به اعضای شورا وکالت داده‌اند که پیگیر کارهایشان باشند. لذا نباید مردم را نامحرم بدانند.

به دنبال شفاف سازی باشند.

درِ اتاق جلسات شورا را به روی مردم نبندند.

تاریخ دقیق جلساتشان را به صورت عمومی اعلام کنند تا طبق قانون هرکدام از شهروندان که تمایل دارند بتوانند در جلسات آن‌ها شرکت کنند.

همینجا اعلام می‌کنیم پایگاه خبری مشکات آنلاین آمادگی دارد که مطابق قانون خبرنگار خود را به شورا بفرستد و گزارش جلسات را به صورت لحظه ای برای مردم مخابره کند.

 

  1. از همین روزهای آغاز شورا یک دور قانون شوراها و شهرداری‌ها را کامل مطالعه کنند. شورا محل یادگرفتن کار نیست بلکه محل خدمت کسانی است که از قبل، خود را برای حضور در شورا آماده کرده‌اند.

 

  1. در گفت‌وگوها و مذاکراتشان با مسئولان و در گفت‌وگوهای خود در صحن شورا شأن شهر را رعایت کنند و خدایی ناکرده از الفاظی که دور از فرهنگ شهر است استفاده نکنند یا رفتاری نداشته باشند که به شخصیت شهر لطمه بزند.

 

 

  1. شورا محل کلاس گذاشتن و ارضای حس ریاست طلبی افراد نیست. صندلی‌های شورای شهر فقط وقتی که محل خدمت به مردم باشد ارزش پیدا می کند و الا هیچ ارزشی ندارد. از صندلی رئیس تا صندلی عضو پنجم شورا همه در یک ردیف و در یک سطح قرار دارد. مردم سمت اعضای شورا را نمی‌بینند بلکه تلاش آنها را رصد می‌کنند.

 

  1. منتقد را دشمن ندانند و شهروندان را به خودی و غیرخودی تقسیم نکنند. توهم دشمن انگاری، شهر را تکه تکه می‌کند و مانع استفاده از همه ظرفیت‌ها برای آبادانی می‌شود.

 

 

  1. اعضای شورا خود را بالاتر از مردم و فهمیده‌تر از آنان نپندارند. تصور نکنند به دلیل آگاه‌تر بودن یا هوش زیادشان عضو شورا شده اند. اعضای شورا نه از مردم بیشتر می‌فهمند و نه حاکم آن‌ها هستند. پس، از جایگاه بالادست با مردم سخن نگویند. از تحصیل کرده ها و جوان‌های شهر برای حضور در کمیسیون‌های تخصصی استفاده کنند و به نظرات آنان احترام بگذارند.

 

در یک چشم به هم زدن، عمر شورای پنجم هم تمام می شود. آن‌ها اگر از عاقبت شورای چهارم درس عبرت نگیرند به زودی به همان سرنوشت دچار می‌شوند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.