دولت روحانی بحران داروی کشور را حل کرد

«بحران دارو و تجهیزات در اواخر دولت قبل حوزه بهداشت و درمان کشور را با مشکل مواجه کرد. به نحوی که خیلی از داروها به اتمام رسید یا به سختی تهیه می شد. مثلاً داروهای ضد تشنج و ضد پارکینسون و همچنین ست‌های جراحی قلب و جراحی های دیگر به سختی تهیه می شد و دلیل آن تحریم های ظالمانه ای بود که کشور گرفتار آن شده بود.

با آمدن دولت آقای روحانی یک سری تمهیداتی انجام شد که بلافاصله پس از چند ماه تحریم ها برداشته شد. کشتی هایی که حامل مواد غذایی و دارویی بودند وارد بنادر کشور شدند. در عرض یکی دو ماه کاملاً بحران دارویی و تجهیزات پزشکی کشور کاهش پیدا کرد و در بعضی از موارد رفع شد. علت اصلی کمبود ها آن است که مواد اولیه اکثر داروهای ما وارداتی هستند و بعضی داروها نیز به صورت اختصاصی از دیگر کشورها وارد می شوند. وقتی مواد اولیه وارد کشور نشود کمبود احساس خواهد شد. دلیل دیگر بحران مسائل ارزی کشور است. در آن مقطع قیمت دلار سه الی چهار برابر شده بود و تهیه دارو در این شرایط را سخت تر کرد. »

 

این سخنان بخشی از گفتگوی ما با دکتر «ابرهیم کوچکی» متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب است. او در قسمتی از این گفتگو به نقد طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت» دولت در سال 93 طرح تحول نظام سلامت را به مرحله اجرا درآورد که تحولی در حوزه سلامت کشور ایجاد نمود. به عنوان مثال اگر کسی نیاز به عمل جراحی قلب یا موارد دیگر داشت باید تمام وسایل مورد نیاز را شخصاً خریداری می کرد. یعنی اگر می خواست اتست بگذارد باید حدود سه چهار میلیون هزینه کند تا دکتر عمل قلب را انجام دهد یا اگر کسی گرفتار شکستگی می شد باید وسایل ارتوپدی را با هزینه ای بالغ بر پنج تا ده میلیون تومان خریداری کند تا عمل جراحی انجام شود.

 

طرح تحول سلامت بسیاری از این مشکلات را از پیش پای بیماران برداشت. در این طرح هرکسی وارد بیمارستان می شود در درجه نخست تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. البته کارهایی در دولت قبل هم انجام شده بود ولی نه به این صورت که همه تحت پوشش بیمه قرار گیرند. در دولت تدبیر و امید بیش از ده میلیون دفترچه بیمه برای افرادی که بیمه نبودند صادر شد.

 

وی ادامه داد:در طرح تحول سلامت فرانشیز های به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده است. پنج تا  ده درصد از بیمار اخذ می شود و خرید وسایل مورد نیاز بیمار توسط بیمارستان تهیه می شود. اکنون کلیه خریدها توسط بیمارستان انجام می شود. در این وضعیت بهتر می توان کیفیت و قیمت را کنترل کرد و وسایل را از مراکز معتبر تهیه نمود. و در نهایت سه تا پنج درصد هزینه آن از بیمار اخذ می شود و مابقی آن را دولت تأمین می کند. برای بیماران کم بضاعت هم حتی این پنج تا درصد هم از طریق مددکاری تأمین می شود.

 

دکتر کوچکی طرح تحول نظام سلامت را  باعث فعال تر شدن بیمارستانها دانست و گفت: کلینک های ویژه در شهرها دایر ;کردند. ویزیت پرداختی به پزشک در بیمارستان ها افزایش پیدا کرده بدون این که هزینه ای به بیمار تحمیل شود. خیلی ها بودند که در گذشته نیاز به عمل جراحی داشتند اما به واسطه هزینه های بالایی که داشت انجام نمی دادند ولی الان با توجه به کاهش هزینه ها به بیمارستان مراجعه می کنند و تحت عمل جراحی قرار می گیرند.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان ادامه داد: دولت در حال حاضر پیگیر پیاده کردن طرح تحول بهداشت در شهرهای زیر بیست هزار نفر است. بر اساس این طرح قرار است که خانه های بهداشت مورد توجه قرار گیرد. ساختمان های خانه ی بهداشت که فرسوده شده است بازسازی می گردد. قراردادها بسته شده است. میلیاردها تومان پول آمده است. اقدامی که در بیمارستان ها انجام شد. مانند بیمارستان شهید بهشتی. دولت میلیاردها تومان تأمین اعتبار کرد تا ساختمان بیمارستان را نوسازی کند. به خصوص فرسودگی های جدی در تأسیسات و همچنین به لحاظ ساختمانی وجود داشت که بازسازی شد. تخت های بیمارستان تعویض گردید و کارها و اقدامات دیگری که در حوزه خدمات دندانپزشکی و روانشناسی در حال پیگیری و انجام است. انتظارات در حوزه بهداشت و درمان بالاست. ولی در هر وضعیت فعلی با گذشته قابل قیاس نیست. خدمات رسانی به بیماران بهتر شده است. قبلاً حتی یک لباس اتاق عمل را هم باید از بیرون تهیه می کردند اما اکنون وضعیت به مراتب بهتر شده است و بیمارستان های دولتی به حدی اغنا شده اند که بتوانند به راحتی اقدامات بهداشتی و درمانی را برای مراجعه کنندگان انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.