ویژگی‌های شخصیتی علامه قطب الدین راوندی

مجتبی رجبی راوندی*: به بهانه سال‌روز رحلت علامه ابو الحسین قطب الدین راوندی به ویژگی‌هایی از شخصیت و زندگانی این عالم فرزانه اشاره می کنیم:

 

1. عشق و محبت سرشار به کانون نبوت و ولایت که در جای جای تالیفات او نمودار است .اشعار او در دیوان «نفثه الصدور » نشانه‌یی از این عشق آسمانی است.

 

2. جامعیت علمی که بین مقام تحقیق و پژوهش‌گری، تدریس و شاگرد پروری، تالیف در فنون و علوم گوناگون، تبلیغ و نشر معارف قرآنی و ولایی، جمع نموده است. آن‌گونه که «ابن حجر عسقلانی» در لسان المیزان در باره او گوید: «او در جميع علوم فاضل است و در هر نوعی از علوم صاحب تصنيفات بي‌شمار بوده است.»

3:پرورش دادن یک دودمان و خاندان علمی و فقهی و استمرار دادن به حرکت علمی خود آن گونه که محدث قمی در باره او د ر «الکنی و الا لقاب» گوید: پدر قطب راوندی وجد و فرزندان او همگی از علما و فقها بوده اند.

4. جمع کردن بین افتخار فقاهت و شهادت آن سان که علامه امینی در کتاب «شهدا الفضیله» گوید که فرزند او «ابو عبد الله نصیر الدین حسین بن سعید» در راه نورانی هم نام خود امام حسین علیه السلام به دست دشمنان ولایت به شهادت رسیده اند .واین گونه این خاندان در دستی تسبیح و در دستی شمشیر بین حماسه و عرفان جمع نموده اند.

5. کرامت والای او که پس از پنج قرن پیکر مطهر او از متلاشی شدن حفظ شده و به اذن الهی سالم و با طراوت مانده است.آیت الله العظمی اراکی می فرمود:
مرحوم آخوند محمد حسن جلالی نقل کرد که استادم مرحوم آقا شیخ محمدحسین فرمود وقتی که صدراعظم (قریب به زمان مشروطیت) صحن مطهر قم را تعمیر می کرد در اثر تعمیر، روزنه‌یی به قبر قطب راوندی باز شده بود. من رفتم و از نزدیک دیدم که دو سر زانوی مرحوم قطب راوندی سالم است. سر خود را داخل قبر کردم و سر زانوی آن بزرگوار را بوسیدم در حالی که اثری از فرسودگی در آن نبود و هیچ تأثیری هم از بوسیدن من در آن بوجود نیامد.

آیت االله اراکی می فرمودند: من قبلا این داستان را شنیده بودم و این مطلب هم بین مردم قم متواتر بود که جنازه مرحوم قطب راوندی تازه است .

6. پاسبانی از حریم تشیع در عصری که حملات حکومت سلجوقیان متوجه شیعه و مراکز شیعه نشینی چون کاشان و راوند بوده است. آن‌گونه که عالم هم عصر او «سید ابو الرضا راوندی» در دیوان اشعار خود در قصیده نونیه که مشتمل بر 105 بیت است به این حقیقت اشاره کرده و از ویران شدن این مناطق در حملات وحشیانه سلجو قیان خبر داده است .

7. تالیفات زیاد و سودمند و متنوع که بیانگر ذوق و سلیقه والای علامه قطب الدین راوندی می باشد. او د ر علم تفسیر حدیث، ادبیات عرب، فقه، کلام، فلسفه، اصول فقه، تاریخ و شعر قلم زده است که برخی از این آثار هم اکنون چاپ شده و برخی به صورت مخطوط باقی مانده است.

8:مسافرت‌های علمی و پژوهشی به دیار مختلفی چون اصفهان، خراسان، همدان و قم داشته و از محضر اساتید والایی چون امین الاسلا م طبرسی بهرمند شده‌اند و سرانجام در شهر مقدس قم در جوار ملکوتی کریمه ال البیت حضرت معصومه سلام الله علیها در 14 شوال با سعادت به سوی دیار باقی پر کشیدند و در جوار لطف الهی آرمیدند.

و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیا.

*محقق و پژوهش‌گر و استاد حوزه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.