مردم بدانند حساب و کتاب مالی ما شفاف نیست/ عاطفه پدر و پسری گاها باعث مشکلات فراوان می شود/ شورای اول بهتر از شورای چهارم بود

پایگاه تحلیلی خبری مشکات آنلاین در روزهای گذشته با تعدادی از اعضای شورای شهر کاشان به گفتگو نشسته و عملکرد شهرداری و شورا را در چهارسال گذشته بررسی کرده است.

 

علی رسول زاده یکی از کسانی است که به پرسشهای ما پاسخ داده است.  گفتگوی او به دلیل طولانی بودن در سه بخش تنظیم شد. بخش اول و دوم این گفتگو در روزهای گذشته منتشر شد و امروز بخش پایانی آن را به خوانندگان محترم مشکات آنلاین تقدیم می کنیم:

 

یک سری از کسانی که از آنها برای ثبت نام در انتخابات شوراها دعوت شده بود به دلیل وضعیت نابه سامان شهرداری از این کار خودداری کرده و یا اکراه داشتند. آیا تحلیل آنها را درست می دانید؟ وضعیت شهرداری را چطوری توصیف می‌کنید؟

مشکلات همه جا بوده، باید نیمة پر و نیمة خالی لیوان را دید. بنده نگاهم این است که هم نیمة پر را ببینم هم نیمة خالی ببینیم. یک سری کارهای خوبی انجام شده، قابل تحسین و تقدیر هست، اشکالاتی هم هست، اشکالات باید دلسوزانه نقد بشود. نقد، محترمانه باشد. تخریب افراد نباشد.

شانه از زیر بار خالی کردن یعنی از مسؤولیتی که خداوند تبارک و تعالی به عهدة انسان عاقل مسلمان گذاشته فرار کردن.

خداوند می‌فرماید ما این رسالت سنگین را به کوه‌ها دادیم و کوه‌ها ابا کردند و به انسان دادیم و انسان پذیرفت، این جاهای امتحان است.

 

یک عضو خوب شورا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

بایستی صادق باشد، صداقت در کار بسیار مهم است. شهامت داشته باشد. اهل بده و بستان نباشد. دنبال این نباشد بستگانش را سر کار بگذارد. دنبال این نباشد چقدر گیرش می‌آید. دنبال این نباشد که چه کسی خوشش می‌آید، چه کسی بدش می‌آید. خدا راضی است یا خدا راضی نیست. ما به دوستان گاهاً گفتیم، ما به قرآن قسم خوردیم تا  امانت‌دار مردم باشیم. هر یک ریال این حساب و کتاب‌های شهرداری را فردا از اعضای شورایی که مسؤول بودند حساب‌کشی خواهند کرد.

 

چرا آقای رسول‌زاده با این اعتقادی که دارد هیچ وقت صراحتاً راجع به اعضایی که اهل بده بستان بودند، فامیل‌هایشان را آوردند صحبت نکردند؟

به هر حال آبرو و حیثیت آدم‌ها مطرح است. کلیات را لازم است بگویم، آن جزییات را خود مردم بررسی کنند ببینند هست یا نیست. هر کسی باشد از نظر من مردود است. چون بنده شاید از نظر سنی یکی از افراد مسن در شورا باشم. همه سابقة بنده را در کاشان می‌دانند. رفتار و زندگی فردی و اجتماعی من را می‌دانند. زندگی بچه‌هایم در کاشان معلوم هست. من با کسی داد و ستد ندارم، با کسی بده بستان ندارم. منتها حرمت افراد برایم لازم است. در اجتماع نبایستی تنش باشد.

 

آبروی افراد بیشتر از ایجاد فساد در بدنة شورا و شهرداری برایتان ارزش دارد؟

این  موضوع را مسؤولینی که در رأس کار هستند و این مسؤولیت‌ها را دارند باید بررسی و پیگیری کنند. آن وقت مردم اگر خواستند به اینها رأی بدهند، به عهدة خودشان است و رأی بدهند. مردم باید بررسی کنند.

همین‌جا یادآوری کنم، من این اعتقاد  که بیاید الا و بالله به این لیست رأی بدهد را  قبول ندارم. این را حتماً منعکس بفرمایید. بیایند بین همة لیست‌ها، بین اخبار نخبه‌ای که هستند، افرادی که واقعاً این شرایط را دارند انتخاب کنند.

من بعضی دوستان را دیدم ثبت‌نام کردند خوشحال شدم. برای من هیچ فرقی نمی‌کند از جریان‌های سیاسی کدام جریان باشند. همین‌که با تجربه هستند، خودشان قبلاً بودند، مسؤولیت داشتند، مسائل را می‌فهمند، من با آن‌ها کار کردم، آنها واقعاً می‌توانند.

بعضی از افراد را زمانی که رییس شورا بودیم بردیم و از نزدیک بعضی از شوراها را به آن‌ها نشان دادیم. در جلساتشان رفتیم. در شهرشان رفتیم. آیتم‌های شهرشان را بررسی کردیم. پیشرفت‌هایشان را دیدیم. شفافیت‌های کارهایشان را دیدیم. ما در شهرداری شفاف نیستیم. حساب و کتاب مالی ما شفاف نیست. مردم بدانند شفاف نیست.

الآن شما مراجعه کنید بروید یک پروانه بگیرید. ببینید با چه مصیبت‌هایی روبرو می‌شوید. نبایستی مردم اینطوری اذیت بشوند.

 

شما در دو دورة شورای اول و چهارم حضور داشتید. دوره‌ای که اغلبش اصلاح‌طلبان و از آن طرف غالب اصول‌گرایان بودند. تفاوت‌های این دو شورا را چطور ارزیابی کردید؟

در شورای اول من از جریانی بودم که با جریان حاکم در شورا در یک راستا نبودند اما آن دوره را ، موفق دیدم.

 

مزیت اعضای شورای اول بر شورای چهارم چه بود که شما  آن موفق می‌دانید؟

اوّلاً افراد تحصیلات بالا و خوبی داشتند. اعتقاد به کارشان داشتند. جمعی که بودند با هم همکاری خوبی داشتند. انتخاب شهردارشان خوب بود، گرچه من دیرتر رفتم. منسجم بودند. و در کارهایشان موفق دیدم.

 

اگر ۴ سال به عقب برگردیم آیا با همین تجربه‌ای که الآن دارید قبول می‌کنید در لیستی که در دورة قبل قرار گرفتید، قرار بگیرید یا خیر؟

قطعاً با این دیدگاهی که بودند و هستند نه.

 

شورای اصول‌گرایی شاید قبول نکند اسم شما را در لیست خودش قرار بدهد.

من هم مایل نیستم که اسم من در لیست اینها باشد.

 

چرا؟

با این دیدگاهی که داشتند و دارند موافق نیستم.

 

می‌توانید شفاف بیان کنید؟

فرمایشات مقام معظم رهبری را عرض کردم ، من این دسته‌بندی‌ها را به این شکل قبول ندارم.

 

پس چرا در آن لیست قرار گرفتید؟

مستقل ثبت نام کرده بودم. توسط بعضی از بزرگان دعوت شدم و در آن لیست رفتم. ابتدا هم به بعضی دوستان گفتم و مواضع من را می‌دانستند.

شاید ناچار بودند که بین اینها که بود من را دعوت کنند.

 

آقای رسول‌زاده از بین اصول‌گرایان طرد شد یا جدا شد؟

هر دو شاید.

 

دلیل خودتان چیست؟

به هر حال اینها طرز فکر من را قبول ندارند.

 

طرز فکر شما چیست که آنها قبول ندارند؟

معتقدم از هر فرد نخبه‌ای که در شورا نظرش می‌تواند برای مردم و شهر صائب باشد، می‌خواهد اصول‌گرا باشد، اصلاح‌طلب، راست سنتی، چپ سنتی، هر چی می‌خواهد باشد باید استفاده کرد.

 

دوستان شما با این نظرتان مخالف بودند؟

شاید خیلی‌هایشان.

 

در ماه گذشته یک فعال اجتماعی لتحر در نامه ای خطاب به علی هاشمی طاهری از آنچه که به برخی هماهنگی های خارج از جلسات شورا  برای انتخاب شهردار نامیده می شود سخن گفت. به عنوان کسی که از این مسائل اطلاع دارید می توانید موضوع را توضیح دهید.

اوّل آقای شهردار  سه یا چهار سال در مدرسه‌ای که مدیر  آنجا بودم، مدرسة غیرانتفاعی، دانش‌آموز بنده بودند. بسیار ساکت و درس‌خوان و سر به راه بودند و مأخوذ به حیا. شناختی آن‌جا داشتیم.

دوم اینکه ۸ نفری که از بین اصول‌گرایان انتخاب شده بودیم قرار شد که پدر ایشان رییس شورا باشد. علاوه بر ایشان گزینه‌های دیگر هم مطرح شدند، بعضی‌ها را بنده مخالفت کردم، به لحاظ بعضی از جهاتی که نظر خودم بود. نهایتاً گزینه‌های دیگری مطرح شد.

احساس کردم هر کس غیر از فرزند آقای رضوی باشند با طنش مواجه بشویم.

 

از طرفی بعضی‌ها احساس می‌‌کردند که روابط پدر و پسر باعث ایجاد یک سری مشکلات و  یا شاید فساد در شهرداری بشود.

من اسمش را فسادِ مافیایی نمی‌گذارم ولی در پرانتز بگویم، وظیفه دارم  مطالب را بگویم، تصمیم با مردم است، حتی خواستند به من رای بدهند یا ندهند. ولی واقعیت را مردم باید بدانند، در برگة تاریخ هم ثبت می‌شود. عاطفة پدر و فرزندی گاهاً باعث مشکلات فراوانی می‌شود.

 

پس آن تحلیلی که در مقابل تحلیل شما بود صحیح‌تر بود؟

بله صحیح‌تر بود. بدانید راهی نداشتیم.

 

چرا راهی نداشتید؟

ایشان اصرار داشت. پشت پرده‌اش این بود.

 

چه شد که از آقای صدرائیه عبور کردید؟

بررسی کردیم به نقاط مثبت نرسیدیم.

 

گفته می‌شود که آقای علی هاشمی آن زمان با آقای رضوی مخالف بود و مطالبی برای رضایت ایشان مطرح می شود.

پشت پرده‌اش هر چه بود نمی‌دانم. ولی در انتخابات رییس و نایب‌رییس شورا در فرمانداری، حرفی در ریاست شورا نبود، نایب‌رییسی بنده را ایشان نمی‌پذیرفتند و نهایتاً در کاندیداهایی که مطرح شدند، یکی بنده بودم، یکی آقای الماسی، یکی هم ایشان بود. ایشان به خودش رای داد، و یکی از اعضای ما هم به آقای الماسی رای دادند.

وقتی می‌گویم بعضی  از رفتارهای اصول‌گرایی یا اصلاح‌طلب را با این شکل قبول ندارم، به این جهت است که افراد وقتی بنا باشد که آزاد باشند شاید طور دیگری تصمیم بگیرند. به هر حال آقای هاشمی به خودشان رای دادند و نهایتا وقتی بنده نایب‌رییس شورا شدم ایشان یک مقداری برایشان ثقیل بود.

 

راجع به جلسه ای که در منزل آقای هاشمی تشکیل شد تا نظر ایشان هم برای رای دادن به آقای رضوی جلب شود توضیح بدهید.

اینها را بعضی  از دوستان گفتند و دارند می‌گویند، بگذارید ما خیلی واردش نشویم. من برای اصلاح رفتم.

 

در این دورة فعالیت‌تان در شورا نمرة چند به خودتان می‌دهید؟

بعضی جاها را شاید کوتاهی کردم، واقعا از مردم عذرخواهی می‌کنم. هر جا هم واقعاً تا آن‌جا که می‌فهمیدم سعی کردم کوتاهی نکنم. اگر بعضی جاها هم مصلحت‌اندیشی کردم از مردم عذرخواهی می‌کنم.

 

چه نمره ای به خودتان می دهید؟

از دوستانم  آقای دکتر ثابت، آقای شمس و یا آقای پورعسگری بپرسید. من که نمی‌توانم به خودم نمره بدهم.

 

به نظر شما بهترین شهردار کاشان در این چهار دوره شورا چه کسی بوده است؟

اجازه بدهید اسم نبرم. چون تبلیغ خواهد شد و بعدا بعضی‌ها ممکن است بهره‌برداری‌های دیگر بکنند.

 

نمی‌توانید اشاره‌ای هم داشته باشید؟

اجازه بدهید نگویم چون می‌دانم بعضی‌هایشان کاندیدا هستند  و شاید نام بردن از آنها ایراد داشته باشد.

 

معلم هستید. آخرین سؤال من این است چه نمره‌ای به مجموعة شورا در این دوره می‌دهید؟

سؤال سختی است. ما اگر بخواهیم مدرسه‌ای نمره بدهیم یک نمره است و اگر بخواهیم مانند امتحان نهایی نمره بدهیم یک نمره دیگر است. در امتحانات نهایی وقتی نمره می  دهند معلوم نیست نمره برای چه کسی است. آن وقت صدم‌هایش هم حساب و کتاب دارد. به شورا به نظر من باید آن‌طوری نمره داده شود.

 

همان‌طوری نمره بدهید.

حدود ۱۰.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.